- tor 24 feb 2011, 10:13
PTV skrev:Som medicinskt utbildad är detta fascinerande att läsa när det verkar som om många på jag rullar verkar lida av betendemässiga tvångföreställningar som en viss skräck för t ex närhet när man tydligen inte kan hantera andra bilisters framförande av sina fordon så länge de inte tänker som en själv.Prova att stressa ner någon gång i trafiken utan att hänga upp er på andras körstil och om det inte hjälper så finns det ju många milda mer lugnande preparat som till och med kan förbättra uppstressade bilisters körförmåga till ett lugnare beteende.He he he...klockrent inlägg, även om jag till viss del kan känna igen mig i din beskrivning av skräck för närhet. Fast om någon ligger precis i arslet på mig sä kan kanske den skräcken vara befogad? Speciellt som att man inte alltid kan gå åt sidan för att släppa förbi. Även om omständigheterna inte medger omkörning så skall vissa ligga uppe i arslet på en. I övrigt så fascineras jag varje dag över hur tvångsmässigt många förare beter sig, speciellt de som kör en nyare Audi.
Så kanske vi även slipper se fler tragiska dödsolyckor där ibland ilskna förare gör upp med varandra som om de deltog i de Romerska gladiatorspelen.
Det kognitiva beteendet såsom uppmärksamhet och problemlösning som är nog så viktigt i trafiken bearbetas många gånger naturligtvis helt olika från förare till förare där toleransen för fara begränsas av en zon hos den enskilde innan denna uppfattar sin personliga sfär som utsatt för för ett hotfullt moment när någon t ex kommer för nära i denna trafik.En del reagerar med ilska medans andra blir skrämda och ibland rädda.Det är inget fel i att som bilförare kanske gå till sidan och släppa förbi den som i hög hastighet närmat sig bakifrån istället för att ligga kvar och må dåligt över hela situationen.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"