Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Har funderat en del på varför Volvo alltid varit så sena med att ta till sej både framhjulsdrift först men framförallt fyrhjulsdrift på sina personbilar. Eftersom vi bor i ett sådant klimat och med det väglag vi ju trots allt har så kan man ju fundera en hel del om varför Volvo inte började tidigare med att driva med alla hjulen istället som förr med enbart bakhjulen iofs. med diff på vissa bilar och först 1986 presenterade sin första framhjulsdrivna bil som väl passar bättre i vårt vägförhållande, men det kom att dröja ända tills 1997 "Den fyrhjulsdrivna 850 AWD introducerades och fick en ny lågtrycksturbomotor på 193 hk. " (Wikipedia) innan den första 4x4 kom. Kunskapen har dom ju haft i massor av år innan med sina suggor och valpar plus en massa andra militärfordon, så det kan man inte skylla på.
I höstas köpte jag min första 4x4bil en Toyota Rav4 med 50/50 i drift + låsbar mellandiff, den bästa vinterbil jag någonsin ägt eftersom den tar sej fram nästan alltid i dessa mängder av snödrivor i vinter.

Varför insåg inte Volvo att det är en 4x4 som vi svennar alltid har behövt här i detta land?

I dom flesta andra länder med liknande klimat som vi med snö och drivor, plus Asien med mycket regn och lera = dåliga vägar, har man ju använt det i massor av år innan.

Fattar inte hur Volvo kunnat vara så "insnöade" :mrgreen: ELLER ??:-/

När väl XC90-n kom så blev den ju en succé i USA och många andra länder och även här. (Man ser ju minst 10-20st varje dag)

Vi hade ju kunnat vara minst lika tidiga som dom andra ?:-/
av CalleV70
för 25-30 år sedan gick det ta mig tusan fortare till Sälen med 745:an än idag med xc70:an.Och aldrig fastnade man..... Vete tusan vad som hänt???...... :) :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vet inte hur det ser ut försäljningsmässigt eller hur det har sett ut, men jag kan tänka mig att det inte funnits tillräckligt stor efterfrågan på det helt enkelt..
Vet inte hur många nya bilar som säljs i Sverige som har AWD, men inte är det många (procentuellt sett) i alla fall..
av mikebike
SAAB vägrade i många år tillverka en kombi eftersom de ansåg att kunderna inte ville ha någon......

Förutom att VOLVO var (förhållandevis, jmf m. SAAB) sena med fyrhjulsdrift så har de blivit sämre på senare år.
Förr fanns V50 med AWD, inte nu längre. Min gamla bil var en V70 2.4T AWD, finns inte längre. Över huvud taget är det väldigt svårt att köpa en fyrhjulsdriven VOLVO med manuell växellåda. Om man dessutom föredrar bensinmotorer bör man vända sig till någon annan tillverkare.

Varför anser VOLVO att AWD (nästan) alltid skall kombineras med en slirig automatlåda?
av mikebike
Variosboy skrev:Vet inte hur många nya bilar som säljs i Sverige som har AWD, men inte är det många (procentuellt sett) i alla fall..
Subaru = 100%
Audi = 50%?
"Nuvarande fordonspark från Audi innehåller mer än 120 olika quattrovarianter, där många modeller erbjuds exklusivt med fyrhjulsdrift."

Jag, min bror, min far och min mor kör alla fyrhjulsdrivet och vi kan inte tänka oss något annat på våra bruksbilar.
av -94 9000 2,3T cse
CalleV70 skrev:för 25-30 år sedan gick det ta mig tusan fortare till Sälen med 745:an än idag med xc70:an.Och aldrig fastnade man..... Vete tusan vad som hänt???...... :) :)
Haha! De e f-n sant! Nu är man tydligen dödsföraktande om man inte har awd, antisladd, abs, luftkuddar i hela kupén, gps etc etc etc. Lik förbannat vågar inte föraren i bil nummer två i en "Sälen-bilkaravan" köra om bilen som är först i kön. :evil: :roll: 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det kan ju vara så att det är någon som tagit sig ut i trafiken i tid och inte vill köra om! :wink:
av -94 9000 2,3T cse
Å ändå ligger i arslet på första bilen... Nä, bättre får du komma med. :)
av *pettson*
Men snälla nåt måste man lärt sej på 25år i trafiken..
Nr 2,3,4,5 är ALLTID i arslet på nr 1, nosa är liksom bland hundar ett sätt att säga hej här är jag. Jag har förresten finare bil än du, se på mej....
Men sen spelar det ingen roll om nr 1 kör i laglig hastighet eller 10 under eller 30 över. Alltid i arslet och alltid otåliga. Bil nr 6 däremot är alltid lack på hastigheten, han måste göra dödsföraktande omkörningar, gärna med möte och gärna försöka visa att den fullpackade bilen minsann har några hästar mer än grannens 2.0F. Sakta som en snigel börjar nu omkörningen av dom 5 framför för att visa hur det ska gå till. När han är nummer 1 är inte hastigheten viktig längre, det går bra att hålla laglig hastighet.... ja precis samma hastighet som han hade som nr 6 förresten..
Har nummer 1 släp och håller laglig hastighet så måste man åka om. Håller släpet 30km över laglig hastighet måste man likförbannat köra om. Skulle släpföraren få tuppjucket och hålla 150 på 80 sträcka så måste man ändå köra om, hastigheten förtar aldrig förnedringen av att det är ett släp framför. En släpvagnsförare kan således aldrig ligga först i en kö oavsett hastighet.
av PTV
Som medicinskt utbildad är detta fascinerande att läsa när det verkar som om många på jag rullar verkar lida av betendemässiga tvångföreställningar som en viss skräck för t ex närhet när man tydligen inte kan hantera andra bilisters framförande av sina fordon så länge de inte tänker som en själv.Prova att stressa ner någon gång i trafiken utan att hänga upp er på andras körstil och om det inte hjälper så finns det ju många milda mer lugnande preparat som till och med kan förbättra uppstressade bilisters körförmåga till ett lugnare beteende.
Så kanske vi även slipper se fler tragiska dödsolyckor där ibland ilskna förare gör upp med varandra som om de deltog i de Romerska gladiatorspelen.

Det kognitiva beteendet såsom uppmärksamhet och problemlösning som är nog så viktigt i trafiken bearbetas många gånger naturligtvis helt olika från förare till förare där toleransen för fara begränsas av en zon hos den enskilde innan denna uppfattar sin personliga sfär som utsatt för för ett hotfullt moment när någon t ex kommer för nära i denna trafik.En del reagerar med ilska medans andra blir skrämda och ibland rädda.Det är inget fel i att som bilförare kanske gå till sidan och släppa förbi den som i hög hastighet närmat sig bakifrån istället för att ligga kvar och må dåligt över hela situationen.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]