- ons 23 feb 2011, 00:37
Har funderat en del på varför Volvo alltid varit så sena med att ta till sej både framhjulsdrift först men framförallt fyrhjulsdrift på sina personbilar. Eftersom vi bor i ett sådant klimat och med det väglag vi ju trots allt har så kan man ju fundera en hel del om varför Volvo inte började tidigare med att driva med alla hjulen istället som förr med enbart bakhjulen iofs. med diff på vissa bilar och först 1986 presenterade sin första framhjulsdrivna bil som väl passar bättre i vårt vägförhållande, men det kom att dröja ända tills 1997 "Den fyrhjulsdrivna 850 AWD introducerades och fick en ny lågtrycksturbomotor på 193 hk. " (Wikipedia) innan den första 4x4 kom. Kunskapen har dom ju haft i massor av år innan med sina suggor och valpar plus en massa andra militärfordon, så det kan man inte skylla på.
I höstas köpte jag min första 4x4bil en Toyota Rav4 med 50/50 i drift + låsbar mellandiff, den bästa vinterbil jag någonsin ägt eftersom den tar sej fram nästan alltid i dessa mängder av snödrivor i vinter.
Varför insåg inte Volvo att det är en 4x4 som vi svennar alltid har behövt här i detta land?
I dom flesta andra länder med liknande klimat som vi med snö och drivor, plus Asien med mycket regn och lera = dåliga vägar, har man ju använt det i massor av år innan.
Fattar inte hur Volvo kunnat vara så "insnöade" :mrgreen: ELLER ??:-/
När väl XC90-n kom så blev den ju en succé i USA och många andra länder och även här. (Man ser ju minst 10-20st varje dag)
Vi hade ju kunnat vara minst lika tidiga som dom andra ?:-/
I höstas köpte jag min första 4x4bil en Toyota Rav4 med 50/50 i drift + låsbar mellandiff, den bästa vinterbil jag någonsin ägt eftersom den tar sej fram nästan alltid i dessa mängder av snödrivor i vinter.
Varför insåg inte Volvo att det är en 4x4 som vi svennar alltid har behövt här i detta land?
I dom flesta andra länder med liknande klimat som vi med snö och drivor, plus Asien med mycket regn och lera = dåliga vägar, har man ju använt det i massor av år innan.
Fattar inte hur Volvo kunnat vara så "insnöade" :mrgreen: ELLER ??:-/
När väl XC90-n kom så blev den ju en succé i USA och många andra länder och även här. (Man ser ju minst 10-20st varje dag)
Vi hade ju kunnat vara minst lika tidiga som dom andra ?:-/
HaDe
vetten
Det är aldrig för sent att ge upp "ELLER"
vetten
Det är aldrig för sent att ge upp "ELLER"