- sön 02 jul 2006, 12:43
#49884
För några veckor sedan åkte jag 35 mil med min bil (en V70N -03:a med ett nytt batteri sedan februari 2006, Volvo 60 Ah & 520 A) och sedan fick den stå i drygt två veckor utan att användas. När jag sedan tittade till den så låg batterispänningen på 11,98 Volt och syravikten i batteriet låg på 1,15 g/cm3 - i princip tomt! Jag kopplade på en batteriladdare som fick stå på i ca fem timmar med ca 6 A laddström. Efter detta mätte jag syravikten och den låg kvar på 1,15 vid första mätningen men steg så småningom till 1,20 efter att ha "spolat" runt batterisyran med syramätaren. Ett fulladdat batteri ska hålla en syravikt på 1,28 g/cm3. Sedan körde jag 35 mil igen (tog ca fem timmar) och kollade efteråt syravikten och den var då kvar på måttliga 1,20 g/cm3!
Jag har en batteriladdare som är avsedd för underhållsladdning, dvs den sänker gradvis laddströmmen tills spänningen når 14,4 Volt då laddströmmen är nästan noll, och denna har nu varit ansluten under en veckas tid och har hållit en spänning på 14,2 Volt och syravikten ligger nu på 1,25 g/cm3.
Jag har kollat batterispänningen under färd och den ligger på ca 14,2 Volt när jag kört en stund. Direkt efter start var spänningen uppe i 14,5 Volt en liten stund.
Kan det vara så att ett nytt batteri måste chockladdas en tid med hög ström för att komma igång och ta emot laddning lättare?
Jag har sett att batterispänningen kan dra iväg uppåt 16 Volt när man laddar med en vanlig "dum" batteriladdare. Är denna spänningsnivå skadlig för bilens elektronik så att man ovillkorligen måste koppla loss batteriet vid användande av en sådan batteriladdare?
Jag har en batteriladdare som är avsedd för underhållsladdning, dvs den sänker gradvis laddströmmen tills spänningen når 14,4 Volt då laddströmmen är nästan noll, och denna har nu varit ansluten under en veckas tid och har hållit en spänning på 14,2 Volt och syravikten ligger nu på 1,25 g/cm3.
Jag har kollat batterispänningen under färd och den ligger på ca 14,2 Volt när jag kört en stund. Direkt efter start var spänningen uppe i 14,5 Volt en liten stund.
Kan det vara så att ett nytt batteri måste chockladdas en tid med hög ström för att komma igång och ta emot laddning lättare?
Jag har sett att batterispänningen kan dra iväg uppåt 16 Volt när man laddar med en vanlig "dum" batteriladdare. Är denna spänningsnivå skadlig för bilens elektronik så att man ovillkorligen måste koppla loss batteriet vid användande av en sådan batteriladdare?