Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driver64
För några veckor sedan åkte jag 35 mil med min bil (en V70N -03:a med ett nytt batteri sedan februari 2006, Volvo 60 Ah & 520 A) och sedan fick den stå i drygt två veckor utan att användas. När jag sedan tittade till den så låg batterispänningen på 11,98 Volt och syravikten i batteriet låg på 1,15 g/cm3 - i princip tomt! Jag kopplade på en batteriladdare som fick stå på i ca fem timmar med ca 6 A laddström. Efter detta mätte jag syravikten och den låg kvar på 1,15 vid första mätningen men steg så småningom till 1,20 efter att ha "spolat" runt batterisyran med syramätaren. Ett fulladdat batteri ska hålla en syravikt på 1,28 g/cm3. Sedan körde jag 35 mil igen (tog ca fem timmar) och kollade efteråt syravikten och den var då kvar på måttliga 1,20 g/cm3!

Jag har en batteriladdare som är avsedd för underhållsladdning, dvs den sänker gradvis laddströmmen tills spänningen når 14,4 Volt då laddströmmen är nästan noll, och denna har nu varit ansluten under en veckas tid och har hållit en spänning på 14,2 Volt och syravikten ligger nu på 1,25 g/cm3.

Jag har kollat batterispänningen under färd och den ligger på ca 14,2 Volt när jag kört en stund. Direkt efter start var spänningen uppe i 14,5 Volt en liten stund.

Kan det vara så att ett nytt batteri måste chockladdas en tid med hög ström för att komma igång och ta emot laddning lättare?

Jag har sett att batterispänningen kan dra iväg uppåt 16 Volt när man laddar med en vanlig "dum" batteriladdare. Är denna spänningsnivå skadlig för bilens elektronik så att man ovillkorligen måste koppla loss batteriet vid användande av en sådan batteriladdare?
Användarvisningsbild
av A80TD
Ang. höga laddningsspänningar; på jobbet skulle vi ladda ett batteri med en ny påkostad laddare. Den vägrade ladda, så det blev till att leta fram bruksanvisningen :). Det visade sig att laddaren har en funktion som hindrar laddning om batteriet är djupt urladdat, just på grund av att det kan uppstå höga laddspänningar som kan skada elektroniken i moderna fordon. Man får koppla ur funktionen manuellt på nån knapp om man ändå vill ladda. I detta fallet var batteriet nere på 5-6 V.

Ang. nya batterier så har i alla fall de jag har köpt fungerat bra från start utan några speciella åtgärder. Jag har visserligen inte tänkt på att mäta upp dem, men jag har upplevt dem som fulla av kraft. Har du upplevt att batteriet är svagt när du startar motorn t.ex.?
Användarvisningsbild
av Driver64
Hittills har jag inte märkt av att batteriet skulle vara svagt utan motorn har alltid startat som den ska. När jag såg hur dåligt laddat batteriet var så försökte jag iofs inte starta bilen utan började direkt att ladda batteriet. Hade jag haft bilen stående ute i ödemarken hade jag kanske inte fått igång den... :???:

Efter att jag laddat batteriet ett tag nu så är det dock ett rackarns klipp i startmotorn för jag behöver bara vicka till på nyckeln så är motorn igång.

De flesta bryr sig nog inte så mycket om hur deras bilbatteri mår så länge motorn startar, men jag har erfarenhet från andra sammanhang där god batterivård är A och O så därför håller jag lite koll på mitt bilbatteri. 8)
Användarvisningsbild
av Driver64
Efter en natts laddning så att batteriet "gasat" ordentligt och en 150-milatur till fjällen så ligger syravikten nu på goda 1,29 g/cm3 och batterispänningen under färd ligger på normala 14,4 Volt. En liten chockladdning gjorde alltså susen i mitt fall. :)

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]