Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jangabriel
ska man byta ett flamskydd som sitter framför trottelhuset?
läste om det men har inte fått fram vad som gäller.
kanske någon smart människa här vet?

tacksam för svar
av metalHJ
Årets mest diffusa fråga :roll:

Om man ska byta beror på om du har problem med vevhusventilationen eller inte...
av jangabriel
metalHJ skrev:Årets mest diffusa fråga :roll:

Om man ska byta beror på om du har problem med vevhusventilationen eller inte...
Läste i hayens mekboken att på de tidiga modellerna av v40 så skulle flamskyddet bytas efter 6000 mil. men de var inte säker på om det fortfarande gäller. Det står att man ska kontakta en volvo verkstad, men nån här borde ju veta
av metalHJ
Jag förmodar att du menar prylen som även kan nämnas flamfälla. Denna del har med vevhusventilationen att göra, och mitt tips är att du plockar ner och rengör hela ventilationen. Det är lite småbökigt jobb, och du måste lossa på insug m.m. för att komma åt alla delar. Vare sig det är en rekomenderad serviceintervall eller inte, skadar det aldrig att rengöra hela ventilationen då ett igensatt system kan skjuta packningar/packboxar p.g.a övertrycket som blir i vevhuset. Då du dessutom kör en turbo är det viktigare med en fungerande vevhusventilation.

Vill du följa serviceintervallen, så beställer du hem en ny flamfälla. Det är inga stora pengar.

Så mitt bästa tips är att du plockar ner systemet på din bil och kollar över det, hur skicket är beror helt o hållet på hur bilen skötts innan och hur den har varit körd. Men som sagt, det skadar aldrig att kolla över det och då får du svar på dina frågor :)
av metalHJ
De flesta tänkbara reservdels återförsäljare: Mekonomen, MECA, AD Bildelar, Volvo m.fl.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]