- ons 09 feb 2011, 11:32
#497446
Jag förmodar att du menar prylen som även kan nämnas flamfälla. Denna del har med vevhusventilationen att göra, och mitt tips är att du plockar ner och rengör hela ventilationen. Det är lite småbökigt jobb, och du måste lossa på insug m.m. för att komma åt alla delar. Vare sig det är en rekomenderad serviceintervall eller inte, skadar det aldrig att rengöra hela ventilationen då ett igensatt system kan skjuta packningar/packboxar p.g.a övertrycket som blir i vevhuset. Då du dessutom kör en turbo är det viktigare med en fungerande vevhusventilation.
Vill du följa serviceintervallen, så beställer du hem en ny flamfälla. Det är inga stora pengar.
Så mitt bästa tips är att du plockar ner systemet på din bil och kollar över det, hur skicket är beror helt o hållet på hur bilen skötts innan och hur den har varit körd. Men som sagt, det skadar aldrig att kolla över det och då får du svar på dina frågor :)
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)