[quote="DanielH"]Kopplingen på min 240 '88 har alltid tagit högt upp och nu tycker jag att det är dags att byta. Finns det någon bra guide på nätet med bilder som visar hur det går till? Jag har inte tillgång till någon lyft utan tänkte palla upp bilen på bockar. Tacksam för alla svar!
hej
jag har oxå samma problem med min koppling som tar lite högt upp (volvo 240GL årsmod 1988/motor B230F) & & jag är inte så där jätte duktig på att meka med bilar

men jag tänkte iaf göra ett ärligt försök med att spänna upp min kopplingsvajer lite så att dragläget kommer lite längre ner iaf till att börja med......så får man se om den åtgärden hjälper först innan man lämnar bilen för ett komplett kopplingsbyte ink div lagerbyten som ev kan behövas att bytas ut samtidigt lite i förebyggande syfte tänkte jag........när verkstan isf ändå har nere hela växellådan för då kan man ju ändå passa på att byta ut ev halvslitna/slitna lager & bussningar......så vilka lager & bussningar är det som är smartast att byta när V-lådan ändå ska monteras bort för ett ev kopplingsbyte dvs om nu en vajer spänning inte löser mitt problem med ett för högt dragläge......för att slippa dubbeljobb/extrakostnader med div lager/bussningsbyten i framtiden......& en liten dum fråga nu kanske men nödvändig.....vad är dom första tecknen/signalerna på att en koppling är sliten/slutkörd osv osv för jag vill inte stå där med ett kopplingsras & ett växellådsras på samma gång :-O)......& en ny koppling till min bil den kostar 1490 kr + urtrampningslagret 260 kr + svänghjulslagret 120 kr + kopplingsfett 70 kr + kopplingsvajern 300 kr = 2.240 kr i matrialkostnad hos mekonomen + ev merkostnade för bussningar/lager osv......& vad kostnaden blir för låta en bra verkstad göra jobbet det har jag inte en aning om alls ??:-/ & detta va många frågor på en & samma gång......men jag hoppas att någon av er duktiga & snälla forumsmedlemmar kan ge mig lite bra svar på mina olika frågor nu på vilka slitagdelar osv som är smart att passa på byta i förebyggande syfte dvs
om nu kopplingen måste bytas ut på min Volvo PÄRLA :lol:
tack på förhand