Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Äger nu en Volvo igen men har haft en massa småbilar många år och varje jädra bil har jag nog bytt ett eller par hjullager på så även på den sista som la av i nordNorge i somras, mindre kul semestertid då inga mekaniker finnes så det var bara köra hem gnisslandes och livrädd lagret skulle skära ihop när som helst, så sen tänkte jag köpa en rejäl bil med riktiga hjullager och ja inte vet jag men det blev en Volvo till slut för dess antar jag allmänna kvalitetsrykte... å så var den snygg oxå... hur som helst pratade jag idag med en Saabägare som just hävda att han hållt fast vid Saab ända sen han såg hur deras hjullager var beskaffade, de satt tydligen i en större kocka som han kunde byta själv utan pressverktyg och grejer, och rejäla lager, då min fråga: äger detta sin riktighet, skulle jag ha köpt en Saab istället om detta nu var den viktigaste aspekten i ett bilköp, eller säger ni att Volvos hjullager är minst lika bra som Saab, eller vad säger ni?
Kanske BMW är bättre?
Hur många mil rullar Volvo i allmänhet innan man behöver oroa sig för hjullagren?
av PaS83
Jag vet inte hur det ser ut på Saab, jag tittade aldrig efter, men min gamla 9-3SS av 2003 års modell
byttes aldrig några hjullager på de 29.000 milen jag hade bilen.
Den V50 jag åker idag har rullar 16.500 med samma hjullager...

Är just hjullagren det viktigaste att basera bilvalet på så lägger jag min röst på Citroën DS, värdig en
stridsvagn när det kommer till just hjullager och bromsar! :D
av semmelman
Min volvo har nu gått 17 000 och på alla skruttbilar jag haft förut så är det efter ca 13 000 som hjullagren börjat bråka så jag undrar lite hur mycket jag ska oroa mig...

Kanske skulle titta på Citroen istället. :D Trodde iofs inte det var ett kvalitetsmärke men jag kan mycket väl ha fel.
av *pettson*
Saab har ju rejäla lager, precis som volvo. Men med en ytterst tunn medbringare som man fäster hjulet i. Inte ovanligt att byta denna rejäla klump i tid och otid för att dom skevar istället, men dom kanske blivit bättre nu än 2003 när jag jobbade där, då hade man problem med *skeva skivor* som visade sej vara skeva hjulnav/medbringare. Volvo har samma konstruktion med en hel enhet att byta vid lagerbyte och ärligt talat har nog en o annan volvo just problem med sina medbringare och inte just skivorna.
MEN GLÖM att alla går att byta varesej på saab eller volvo utan att ha rejält med verktyg och en o annan avdragare. Det rostar fast i naven på saab likväl som på volvo. Saab använder aneroblim till en del klagobilar liksom volvo. Slutsatsen är naturligtvis att man kan byta *enheter* på bägge bilarna utan press och att slå ur lager med dorn, men att man ändå behöver ha tillgång till riktiga verktyg IFALL..
av semmelman
En annan grej förresten, skakade nästan sönder på isräfflade vintergator till affären för att köpa en semla och funderade på om inte det sliter på hjullagren? Isräfflorna alltså. Eller kurvtagningar, eller hög fart, eller är det bara det långa malandet, vägsträcka, som sliter på lager?
av PaS83
semmelman skrev: Kanske skulle titta på Citroen istället. :D Trodde iofs inte det var ett kvalitetsmärke men jag kan mycket väl ha fel.

Vi snackar alltså gammel DS (tillverkades 1955-1975), inte den nya modellen nu som bär samma namn!
En liten länk med info om renovering av dessa monsternav :D http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackso ... %20hub.pdf

Har en modern Citroën, en C4, här hemma, visst känns den plastigare och rappligare än Volvon, men det går lika problemfritt iallafall.
av *pettson*
semmelman skrev:En annan grej förresten, skakade nästan sönder på isräfflade vintergator till affären för att köpa en semla och funderade på om inte det sliter på hjullagren? Isräfflorna alltså. Eller kurvtagningar, eller hög fart, eller är det bara det långa malandet, vägsträcka, som sliter på lager?
Ëtt lager skakar i stort sett inte sönder, om det inte får för stora spel helt enkelt. Får det för stora spel så blir det plötsligt plats för att sakta knacka in kulorna eller rullarna i lagerbanorna, det i sin tur maler ned lagret, dels på grund av mekanisk åverkan och dels för att det inte går att hålla lagret tillräckligt smort i sammanstötnings zonerna. Det är därför lager som är justerbara i spelet och som sköts därefter i stort sett aldrig havererar, man lämnar bara lite lite glapp så lagret kan expandera och minimera glappet igen. Medans lager som inte har några justeringar så småninom slits tills det glappar lite för mycket, sen är det bara utför med lagret.
av semmelman
Det vart kanske lite för tekniskt där för mig, så det finns lager som är justerbara? Är det såna på Volvos då?
Men alla fall rallykörning på skakiga vägar sliter inte mer på lagren alltså?
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]