- tor 13 jan 2011, 22:51
#487925
En polare funderar på att köpa en X3 2.0d automat och hade lånat en demobil men 30 mil på mätaren. Vi körde en slinga med mest landsväg och skogsvägar på ca 2 mil med båda bilarna 2 ggr var, lekte lite på en parkering och klättrade i en snöig backe. Otroligt roligt att ha två bilar att jämföra så här, även om det blev lite kort idag. :D
Överlag är skillnaden inte så stor mellan bilarna som man kan tro efter att ha läst diverse tester. De tydligaste och mest uppenbara skillnaderna är att BMW:n har iDrive och mer dekorlampor och att Volvon är markant större i bagaget. BMW:n rullar lite lugnare på vägen och känns mer sofistikerad. Volvon är livligare att köra och man känner av underlaget mer. Båda upplevdes lika snabba upp till ca 100 då BMW:n drog iväg mer. Volvons motor råmar medans BMW:ns knattrar mer, 5:an låter trevligare tyckte vi båda. BMW:ns automatlåda sköter sig riktigt bra (Volvon är manuell). Volvon har mindre väg och vindljud men slamrar lite mer om fjädringen. Det gnekade om inredningen i båda bilarna (-16 kallt). Sittställningen fram var bra i båda, lite tajtare i BMW:n, men instrumentering och iDrive är inte användarvänlig. Jag har klen mörkersyn och de små röda siffrorna i BMW:n var besvärande svåra att läsa. Att det sedan ser bra ut är en annan sak men med Sensus i XC60 är det jämnt skägg även här. I baksättet sitter man mer upprätt i Volvon (dynan är ca 8cm högre) men det är bra i båda. Bredden i höfthöjd är på någon cm när lika. Förövrigt lite bättre halv och markant bättre helljus på Volvon.
Volvon tog sig lite längre upp i backen trots lite sämre däck (anti-spinn av). Båda drev direkt på alla 4 hjulen vid start mitt i backen. Båda gick att leka vilt med på parkeringen men i BMW:n går det att stänga av anti-roligt funktionen helt så den går lite yvigare. Problemet för båda var att parkeringen var för liten, de driver på så bra att det lätt går för fort.
Jag hade ganska höga förväntningar på X3:an, hade siktat in mig på den som nästa bil, men blev lite tveksam. "Premiumkänslan" var inte så stark som jag önskat. Den gnekade lika mycket som Volvon och väg/vind ljud var märkbart högre. Den rullar dock bättre på dålig väg, när XC60 kan bli lite struttig, och är mer genomarbetad i vissa detaljer men Volvon är rymligare och har bättre ergonomi. Inte alls lika enkelt val som påstås i vissa tidningar. Polaren var också besviken och tyckte det var skamligt att en volvo kunde vara roligare att köra ?:-/ Han börjar dra öronen åt sig och siktar just nu på att fortsätta åka i sin 320d, för en Volvo kommer det aldrig stå i hans garage
Överlag är skillnaden inte så stor mellan bilarna som man kan tro efter att ha läst diverse tester. De tydligaste och mest uppenbara skillnaderna är att BMW:n har iDrive och mer dekorlampor och att Volvon är markant större i bagaget. BMW:n rullar lite lugnare på vägen och känns mer sofistikerad. Volvon är livligare att köra och man känner av underlaget mer. Båda upplevdes lika snabba upp till ca 100 då BMW:n drog iväg mer. Volvons motor råmar medans BMW:ns knattrar mer, 5:an låter trevligare tyckte vi båda. BMW:ns automatlåda sköter sig riktigt bra (Volvon är manuell). Volvon har mindre väg och vindljud men slamrar lite mer om fjädringen. Det gnekade om inredningen i båda bilarna (-16 kallt). Sittställningen fram var bra i båda, lite tajtare i BMW:n, men instrumentering och iDrive är inte användarvänlig. Jag har klen mörkersyn och de små röda siffrorna i BMW:n var besvärande svåra att läsa. Att det sedan ser bra ut är en annan sak men med Sensus i XC60 är det jämnt skägg även här. I baksättet sitter man mer upprätt i Volvon (dynan är ca 8cm högre) men det är bra i båda. Bredden i höfthöjd är på någon cm när lika. Förövrigt lite bättre halv och markant bättre helljus på Volvon.
Volvon tog sig lite längre upp i backen trots lite sämre däck (anti-spinn av). Båda drev direkt på alla 4 hjulen vid start mitt i backen. Båda gick att leka vilt med på parkeringen men i BMW:n går det att stänga av anti-roligt funktionen helt så den går lite yvigare. Problemet för båda var att parkeringen var för liten, de driver på så bra att det lätt går för fort.
Jag hade ganska höga förväntningar på X3:an, hade siktat in mig på den som nästa bil, men blev lite tveksam. "Premiumkänslan" var inte så stark som jag önskat. Den gnekade lika mycket som Volvon och väg/vind ljud var märkbart högre. Den rullar dock bättre på dålig väg, när XC60 kan bli lite struttig, och är mer genomarbetad i vissa detaljer men Volvon är rymligare och har bättre ergonomi. Inte alls lika enkelt val som påstås i vissa tidningar. Polaren var också besviken och tyckte det var skamligt att en volvo kunde vara roligare att köra ?:-/ Han börjar dra öronen åt sig och siktar just nu på att fortsätta åka i sin 320d, för en Volvo kommer det aldrig stå i hans garage

En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936