Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
En polare funderar på att köpa en X3 2.0d automat och hade lånat en demobil men 30 mil på mätaren. Vi körde en slinga med mest landsväg och skogsvägar på ca 2 mil med båda bilarna 2 ggr var, lekte lite på en parkering och klättrade i en snöig backe. Otroligt roligt att ha två bilar att jämföra så här, även om det blev lite kort idag. :D

Överlag är skillnaden inte så stor mellan bilarna som man kan tro efter att ha läst diverse tester. De tydligaste och mest uppenbara skillnaderna är att BMW:n har iDrive och mer dekorlampor och att Volvon är markant större i bagaget. BMW:n rullar lite lugnare på vägen och känns mer sofistikerad. Volvon är livligare att köra och man känner av underlaget mer. Båda upplevdes lika snabba upp till ca 100 då BMW:n drog iväg mer. Volvons motor råmar medans BMW:ns knattrar mer, 5:an låter trevligare tyckte vi båda. BMW:ns automatlåda sköter sig riktigt bra (Volvon är manuell). Volvon har mindre väg och vindljud men slamrar lite mer om fjädringen. Det gnekade om inredningen i båda bilarna (-16 kallt). Sittställningen fram var bra i båda, lite tajtare i BMW:n, men instrumentering och iDrive är inte användarvänlig. Jag har klen mörkersyn och de små röda siffrorna i BMW:n var besvärande svåra att läsa. Att det sedan ser bra ut är en annan sak men med Sensus i XC60 är det jämnt skägg även här. I baksättet sitter man mer upprätt i Volvon (dynan är ca 8cm högre) men det är bra i båda. Bredden i höfthöjd är på någon cm när lika. Förövrigt lite bättre halv och markant bättre helljus på Volvon.

Volvon tog sig lite längre upp i backen trots lite sämre däck (anti-spinn av). Båda drev direkt på alla 4 hjulen vid start mitt i backen. Båda gick att leka vilt med på parkeringen men i BMW:n går det att stänga av anti-roligt funktionen helt så den går lite yvigare. Problemet för båda var att parkeringen var för liten, de driver på så bra att det lätt går för fort.

Jag hade ganska höga förväntningar på X3:an, hade siktat in mig på den som nästa bil, men blev lite tveksam. "Premiumkänslan" var inte så stark som jag önskat. Den gnekade lika mycket som Volvon och väg/vind ljud var märkbart högre. Den rullar dock bättre på dålig väg, när XC60 kan bli lite struttig, och är mer genomarbetad i vissa detaljer men Volvon är rymligare och har bättre ergonomi. Inte alls lika enkelt val som påstås i vissa tidningar. Polaren var också besviken och tyckte det var skamligt att en volvo kunde vara roligare att köra ?:-/ Han börjar dra öronen åt sig och siktar just nu på att fortsätta åka i sin 320d, för en Volvo kommer det aldrig stå i hans garage :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En BMW ska ju inte sunka runt med en liten 2-liters 4:a. Det ska vara en bensin eller diesel 6:a under huven så blir det skoj.... tyvärr rusar priset...
av Amli
VolvoB20 skrev:En BMW ska ju inte sunka runt med en liten 2-liters 4:a. Det ska vara en bensin eller diesel 6:a under huven så blir det skoj.... tyvärr rusar priset...
Jag håller med.
I övrigt en intressant jämförelse.
Användarvisningsbild
av crumpets
Helt klart kul jämförelse. En liten påminnelse till alla som tror att finmärkena är bättre genom hela modellutbudet, även om deras instegsmodeller inte nödvändigtvis måste vara särdeles mycket bättre än konkurrenterna, bara för att flaggskeppen är kanonbra.

Kul att du tog dig tid att skriva för det var intressant läsning!
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Bra jämförelse! Annars ser X3:an ut att vara designad (iaf utvändigt) av ett gäng halvblinda. Fulare kaross får man leta efter...imho. XC60 är fantastisk att se på i nästan alla vinklar.
av acr32
bjornw skrev:Recension
Kan bara hålla med i det mesta då jag åxo väljer mellan dessa två. Undrar dock vilken modell/chassi det var på xc60 (Mom/summum eller R-design, tänkte då på "struttigheten" ni upplevde?
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Tog bort enorm citering.
Användarvisningsbild
av bjornw
Kul att det uppskattas 8)

Jag tycker själv att det otroligt roligt just när man har två eller fler bilar samtidigt och kan jämföra dem med varandra. Båda är ju otroligt bra bilar och det är svårt att hitta skillnaderna om man inte kör dem parallellt.

XC60:n är en momentum. Struttigheten jag syftar på märks när det är större gupp, tex när man korsar hjulspåren på en dåligt plogad väg. Bakvagnen är relativt hård och får bilen att nicka fram och tillbaks.

Håller med om att X3:an inte har supersnygga linjer men med ljuspaketet ser den relativt bra ut ändå när man granskar den nära. Ett stort lyft mot föregångaren iaf.
av perhall
crumpets skrev:Helt klart kul jämförelse. En liten påminnelse till alla som tror att finmärkena är bättre genom hela modellutbudet, även om deras instegsmodeller inte nödvändigtvis måste vara särdeles mycket bättre än konkurrenterna, bara för att flaggskeppen är kanonbra.

Kul att du tog dig tid att skriva för det var intressant läsning!
Det stora problemet är nog, tycker jag, de som äger finmärkena (inkl. tidningen de läser, dvs. ams) men vägrar inse att andra märken kan vara ok... det är ju sällan en Volvo-ägare tycker att den slår BMW i alla grenar. Tvärtom desto vanligare.. bra för oss konsumenter. Bilarna blir bättre.../PH
av Steff 99
XC60 är väldigt lik de övriga Q5, GLK och X3.
Jag valde så var det mellan XC60, Q5 och GLK, X3:an hade inte kommit .
Jag har varit ute med X3 nu under vintern och jag blev besviken på inredningen, att den inte blev bättre än vad den blev.
Det är mycket hårdplast i dörrsidor, samma som X1:an.
Så i jämförelse så står XC60 sig väldigt bra.
Körmässigt tycker jag inte att det skiljer så mycket, nu har jag inte kört någon X3 med M-paket så det går inte att säga att skillnaden är speciellt stor, lite mer av tycke o smak.
Prisskillnaden är inte heller så stor om man jämför med en X2,0D och XC60 AWD
Där har Volvo lyckats , med det är väl därför det är Volvos mest sålda modell.
av Twendor
Har kjørt X3 ved to tilfeller, og må bare innrømme at jeg ved første tur ble imponert over interiøret, automaten,kjøreegenskapene og en del av ekstrautstyret. Men ved andre gangs prøving ble det en litt annen opplevelse.
Men opplevde særlig at motoren støyet en del, og at man må oppgradere framsetene for minst 25 000 for å få noe som kan sammenlignes med Volvoen. Baksetene blir aldrig like gode som Volvoen(ifølge barna).
Valget mitt ville ved bilbytte ha falt på en ny XC 60, da med R-design.

Når det kommer til utseende på bilene er jo Volvoen mange tusen kroner bedre.

Twendor.

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]

Populärt att säga 100 mil per tank, men […]

Blankt papper :party:

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]