Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej mina vänner och förhoppningsvis räddare i nöden.

I förrgår skulle jag byta tändstift på min Volvo V40 T4 -98. Efter att jag bytt stiften och försöker starta är den dels svårstartad, och när den väl startar går den bara på 2 cylindrar. Nu vill den inte starta alls.

Nere på Volvo försökte en gubbe sälja på mig Volvo-original stift.. "Trams!" enligt den andra killen på Volvo som sa att det antagligen var ena tändspolen som var trasig. Men varför skulle en tändpspole gå sönder bara för att jag bytt stift?

Vad tror ni? Ska man lämna in den för felsökning och reparation? Har den bara surat igen?
Blir vansinnig på gamla biljävlar..

Snabb hjälp emottages tacksamt!
Volvo original stift är å andra sidan inget trams, jag själv har råkat ut för samma dilemma som dig! Jag hävdar att Volvo original stift är väl värda sitt pris och gör skillnad för hur motorn går.

På min gamla 960 packade ena tändmodulen/förstärkare ihop vilket resulterade i att han bara gick på 3 cylindrar. Jag bytte tändmodulen och trodde allt var frid och fröjd, men ändå gick motorn dåligt efteråt. Bluddrade och ville inte varva ordentligt... Var ner till ett riktigt Volvo freak som driver en volvo/saab verkstad, och han hörde direkt att det var tändningen. Han kastade dit nya Volvo stift, och vips var problemet borta och bilen hade inte gått så bra tidigare som den gjorde när jag fick dit RÄTT stift.

I ditt fall låter det onekligen som om ena tändspolen packat ihop då du har 2 st som driver 2 cylindrar vardera. Mitt tips är att du inspekterar tändspolen NOGA, gärna med förstoringsglas och letar efter sprickor då detta är ett väldigt vanligt problem x40. Hittar du en spricka, har du svaret!

BTW, Lyser din motorlampa?
Troligen en trasig tändspole eller dålig kontakt mellan styrsystem och tändspole.

/Martin

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Endast när jag gasar, känns som att jag […]