Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thrill
Perra83 skrev:2-3-2 adaptiv lambda reglering hade jag på min V70R. Det vanligaste felet enligt Volvo är luftläckage och det sista jag skulle kolla var typ lambdasonden.
Mycket riktigt så drog motorn tjuvluft. Två av "hattarna" saknades på trädet vid gasrullen där man kan koppla till extra turbotrycksmätare. Två nya och nollad felkod och ingen lysande lambda lampa.
Detta träd har jag kollat! Tack ändå!
av greenbay
Har du kollat evap-slangarna?
Är tanklocket helt, och tätt?
/greenbay
av Thrill
greenbay skrev:Har du kollat evap-slangarna?
Är tanklocket helt, och tätt?
/greenbay
Ska kolla Evap i veckan Tanklock bör va helt å tätt då jag hör ett "vakum" sug när jag ska tanka!
av greenbay
Så här års kan det vara vacuum i tanken, är det varmare är det oftare övertryck, dvs "evap", som skall till motorn och förbrännas där. Kan ju vara evap-ventilen som är konstant öppen i komb med trasig slang nånstans mellan motor, kanister och tank
greenbay
av Thrill
greenbay skrev:Så här års kan det vara vacuum i tanken, är det varmare är det oftare övertryck, dvs "evap", som skall till motorn och förbrännas där. Kan ju vara evap-ventilen som är konstant öppen i komb med trasig slang nånstans mellan motor, kanister och tank
greenbay
Okej! Det jag har kollat där är vacuum testat Evap ventilen och den är tät, Den tickar så där fint som dom tydligen gör också, Det jag ska kolla är Kanistern och slangarna från den tänkte jag. Det är typ det jag har kvar på vacuum sidan tror jag..
Användarvisningsbild
av Sparkz
När man tycker att man har kollat allt brukar det vara EVAPen kvar, men nu har du kollat den med. Hmm... Bromsservo då? Det såg jag inget om.
av Thrill
Sparkz skrev:När man tycker att man har kollat allt brukar det vara EVAPen kvar, men nu har du kollat den med. Hmm... Bromsservo då? Det såg jag inget om.
Har ännu inte kollat alla slangar till kanistern/tank.
Bromsservo slangen har jag kollat så gott jag kunde med stargasen iaf, dock ej med pedalen påverkad!
av Thrill
Inga fler felsöknings tips inför morgondagens meckande?
Om jag inte hittar något nu, vad göra? Byta Lambda? Isåfall vilken av dom?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag skulle vilja ha en redogörelse på vad som är testat och resultat på dito!
av Thrill
Jocke S. skrev:Jag skulle vilja ha en redogörelse på vad som är testat och resultat på dito!
Av det jag gjort hittills?

Du menade säkring 3 antar jag förresten?
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]