- mån 10 jan 2011, 09:51
#486262
Hej!
Jag har precis skaffat en "ny" bil med B20 men den verkar ha lite problem. När motorn är kall så får jag aldrig igång den, eller det kanske går till slut men jag har hittills inte lyckats. Men, sätter man då i motorvärmaren en stund, då startar den på en gång. Och då menar jag riktig på en gång, går knappt ett halvt varv på startmotorn. Spelar ingen roll om man låter bilen stå i några timmar eller flera dagar, har man bara motorvärmaren i så startar den. Men utan är den helt hopplös att få igång oavsett utetemperatur. Har dock inte testat med plusgrader för såna har vi inte här just nu, men testat allt mellan -30 och -5.
För några dagar sen fick bilen stå utan värmare i ca 4 timmar när det var 17 minus, men då gick den igång (fast man fick gnugga några sek på starten).
Min teori är att det måste ju vara en ispropp nånstans i förgasarna (dubbla Strömberg som enligt han jag köpte bilen av kom från en marin B20) som kanske smälter när man har i motorvärmaren en stund? Men jag vet då inte om värmen från blockvärmaren verkligen når ut till förgasarna, nu när jag tänker efter så är det kanske inte så troligt att dom kommer upp i plusgrader bara pga blockvärmaren, när det är 20 minus ute?
Ska tilllägga att choken inte är inkopplad på gasarna, men jag provat choka för hand under huven och det hjälpte då inte heller.
Det jag tycker är så lustig är att det är så stor skillnad, att den går från omöjlig att få igång till hur lättstartad som helst bara genom att skicka in lite värme.
Vad har ni för teorier om det här?
Jag har precis skaffat en "ny" bil med B20 men den verkar ha lite problem. När motorn är kall så får jag aldrig igång den, eller det kanske går till slut men jag har hittills inte lyckats. Men, sätter man då i motorvärmaren en stund, då startar den på en gång. Och då menar jag riktig på en gång, går knappt ett halvt varv på startmotorn. Spelar ingen roll om man låter bilen stå i några timmar eller flera dagar, har man bara motorvärmaren i så startar den. Men utan är den helt hopplös att få igång oavsett utetemperatur. Har dock inte testat med plusgrader för såna har vi inte här just nu, men testat allt mellan -30 och -5.
För några dagar sen fick bilen stå utan värmare i ca 4 timmar när det var 17 minus, men då gick den igång (fast man fick gnugga några sek på starten).
Min teori är att det måste ju vara en ispropp nånstans i förgasarna (dubbla Strömberg som enligt han jag köpte bilen av kom från en marin B20) som kanske smälter när man har i motorvärmaren en stund? Men jag vet då inte om värmen från blockvärmaren verkligen når ut till förgasarna, nu när jag tänker efter så är det kanske inte så troligt att dom kommer upp i plusgrader bara pga blockvärmaren, när det är 20 minus ute?
Ska tilllägga att choken inte är inkopplad på gasarna, men jag provat choka för hand under huven och det hjälpte då inte heller.
Det jag tycker är så lustig är att det är så stor skillnad, att den går från omöjlig att få igång till hur lättstartad som helst bara genom att skicka in lite värme.
Vad har ni för teorier om det här?
PV444ES -53