PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Holländaren
#486262
Hej!

Jag har precis skaffat en "ny" bil med B20 men den verkar ha lite problem. När motorn är kall så får jag aldrig igång den, eller det kanske går till slut men jag har hittills inte lyckats. Men, sätter man då i motorvärmaren en stund, då startar den på en gång. Och då menar jag riktig på en gång, går knappt ett halvt varv på startmotorn. Spelar ingen roll om man låter bilen stå i några timmar eller flera dagar, har man bara motorvärmaren i så startar den. Men utan är den helt hopplös att få igång oavsett utetemperatur. Har dock inte testat med plusgrader för såna har vi inte här just nu, men testat allt mellan -30 och -5.
För några dagar sen fick bilen stå utan värmare i ca 4 timmar när det var 17 minus, men då gick den igång (fast man fick gnugga några sek på starten).

Min teori är att det måste ju vara en ispropp nånstans i förgasarna (dubbla Strömberg som enligt han jag köpte bilen av kom från en marin B20) som kanske smälter när man har i motorvärmaren en stund? Men jag vet då inte om värmen från blockvärmaren verkligen når ut till förgasarna, nu när jag tänker efter så är det kanske inte så troligt att dom kommer upp i plusgrader bara pga blockvärmaren, när det är 20 minus ute?
Ska tilllägga att choken inte är inkopplad på gasarna, men jag provat choka för hand under huven och det hjälpte då inte heller.

Det jag tycker är så lustig är att det är så stor skillnad, att den går från omöjlig att få igång till hur lättstartad som helst bara genom att skicka in lite värme.

Vad har ni för teorier om det här?
av Rådlös
#486285
Det finns gren- och insugningsrör till B18/20 som är vattenvärmda. När vattnet blir varmt så blir också insugningsröret och förgasarna uppvärmda. Det är 5 % etanol i all bensin, så isproppar torde vara ganska sällsynt i dagens läge.

Om cylinderväggarna är iskalla så kondenseras den förgasade bränsle-luftblandningen så mycket att den tänder dåligt. Bensinen återgår till stora droppar igen som vill "klumpa ihop sig". Man kan lite förenklat säga att gasen sönderfaller till två ämnen igen, luft och bensin. Därför vill man helst ha en uppvärmd motor.

Det fanns Zenith Stromberg på några marinmotormodeller, så det kan stämma. Frågan är väl bara om dom är rätt bestyckade för din bil? Vet du någon förhistoria om detta?

Choken är nog en förutsättning för att du skall kunna starta din bil i kyla.

Har du gjort kompprov på motorn? Ett för lågt komp (sliten motor) ger dålig kompressionsvärme i cylindern. Tänk på en dieselmotor. Det krävs mer än 800°C för att dieselolja skall tända. Nu behöver du inte så högt komp som en dieselmotor, men det ger ändå en fingervisning.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#486388
Som sagt du måste ha ckoken inkopplad och det hölst på båda förgasarna, för annars är/blir den svårstartad. se till att de är synkroniserade så går motorn bätre av det.

De där med uppvärmda avgasgrenrör finns inte därimot insugsgrenrör (eftermarknads), sitter på inte original.

Sen så kan man få ispropp trotts att man kör på typ BF95 och det trotts att man tömt tanken några månader innan. i ditt fall är det troligen inte så eftersom den är så pass lättstartad ändå. ispropp brukar man på under färd.
#486413
Tack för svaren! Jag ska börja med att göra ett komp prov och se om jag kan hitta på nåt för att koppla in båda chokarna. Jag har aldrig kört med B20 tidigare och aldrig behövt skruva i strömberg gasare heller, så båda är som nya grejer för mig.
Jag vet inte mycket om förgasarna, säljaren satte dit dom bara nån dag innan jag köpte bilen och har justerat dom lite på känn efter vägen. Justeras tydligen underifrån med 8 mm hylsa om jag nu minns rätt. Motorn känns pigg o bra när man väl fått igång den, så helt fel bestyckade lär dom inte vara. Men däremot så verkar den ta rätt mycket soppa så en ordentlig justering hade nog inte skadat kanske, jag får läsa på mig lite om dom här! Tips på läsmaterial mottages tacksamt :)

Det är ju inte första gången man kör en gammal Volvo iaf men det var ett par år sen.. Men nog minns jag att jag var ut och körde med min 244 -75 (B21A) i 35 minus och grannen fick komma och bogsera igång mig igen när jag precis hade hunnit runt hörnet, bilen stannade där pga en ispropp. Men när den här väl är igång så beter den sig inte alls som att det skulle vara vatten i bränslet.
#486437
Tack för länken! Christer där är faktiskt sponsor till vårat race team (veteranskoter) men jag tänkte inte på att han faktiskt håller på med fler gasare än Tillotson och Mikuni :)

Bilen är en 242DL -75 med 27k mil på mätaren.
Vet att jag kunde ha postat i 200 forumet men eftersom det bara handlar om motorn och inte resten av bilen så känndes det lämpligare att starta en B20 tråd i veteran avdelningen.
av Frownlayer
#486447
Jag vet att jag hade ett liknande problem på vintrarna med vår förra bil. hade också problem med att starta utan motorvärmare på vintrarna.
i vårt fall var det tändningen som var dålig. vi bytte ut alla "nya komposit-skit tändkablar" till "modell äldre koppar tändkablar". och sedan lödde vi en kabel över rotormotståndet, så det blev 0 ohm däröver. efter detta ingrepp fick man nästa smyga sig på bilen för att den inte skulle självstarta. ;)

kontrollera även så att kallstartsventilen sitter på dina förgasare. de saknades på min 142:a innan och den blev också svårstartad på vintern.
#486555
Jag hittade då ett problem idag som säkert har varit en bidragande orsak.. Några av muttrarna till insuget/grenröret saknades så det har säkert tjuvat en hel del.
Det är inte så värst kallt nu, ca 5 minus och då tycker jag då att en bil borde starta även utan choke. Så jag hoppas det inte blir kallare tills imorgon så jag kan göra ett försök :)

Kollade även kompet och det såg väl inte sådär jätte lovande ut men det kanske bara är ventilerna, har inte hunnit ställa dom än.
1an 11,5 bar stiftet brun o fin
2an 10,5 stiftet kolsvart
3an 9,2 stiftet brun
4an 8,1 stiftet brun

Jag testade dom i den ordningen och batteriet var slut efter jag testade 4:an, så det kan kanske ha påverkat kompet negativt. 1:an och 2:an körde jag lite längre så dom värdena stämmer nog iaf.
Bytte även batteri idag, för det var lite väl dålig kräm i det här.. Kanske hjälper också med kallstarterna.
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 0 gånger.
#486562
Frownlayer skrev:Jag vet att jag hade ett liknande problem på vintrarna med vår förra bil. hade också problem med att starta utan motorvärmare på vintrarna.
i vårt fall var det tändningen som var dålig. vi bytte ut alla "nya komposit-skit tändkablar" till "modell äldre koppar tändkablar". och sedan lödde vi en kabel över rotormotståndet, så det blev 0 ohm däröver. efter detta ingrepp fick man nästa smyga sig på bilen för att den inte skulle självstarta. ;)

kontrollera även så att kallstartsventilen sitter på dina förgasare. de saknades på min 142:a innan och den blev också svårstartad på vintern.
Det är inte omöjlig att det är nåt med tändningen faktiskt för jag vet att förra ägaren har haft lite strul med tändningen och det blev väl kanske inte fixat på det seriösaste sättet, jag vet inte.. Men det går kablar kors o tvärs i motorrummet, är nog dags för storstädning där! Bara för att det funkar vill ju inte säga att det är rätt också :) Så det ska jag kika på, ett nytt fördelarlock och rotor får man nog kanske kosta på också.

Kollade f.ö ad gasarna hette och dom heter 175 CD-2.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#486670
Viktigt att förgasarna är synkade, skulle tro att det är största felet. men innan du gör se så måste du gå igenom tändning och ventiler.

I min länk nedan finns verkstadshandböcker till "allt" där kan du se hur du synkar mm. Endast Stromberg/Pilburg med gul kork som har 8mm justering i undertill, eller också är det nå special på marin, men det tror jag inte. HM kanske bara är till SU då jag tänker efter men det är i stort sett samma.

För att få vetigt svar om kompet är bra så måste du ha bra batteri, snurrar motorn saktigare så får du också lägre komp.
Kör motorn genomvarm, ta ur alla stift och håll fullgas så motorn kan andas då du gör testet och låt motorn snurra lika många varv på alla cylindrar ex. 6 varv, det ska räcka.

har du vajerchok så prova att sätta den på den främre förgasaren, En motor med chok startar lättare än utan, en motor med insprutning har också en "chok" fast den är automatisk.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]