- fre 31 dec 2010, 20:42
Men snälla..Jag ska hålla texten kort.
vill man inte förstå så förstår man inte så enkelt är det. 300amp under 15sek är en hög långsam ström.. 40amp över en sekund är en lägre men snabbare dito, du tar inte hänsyn ens lite grand till dom olika typerna av batteri, håller samma ståndpunkt. I sak är det inte fel, det har kapacitiv förmåga, men inte tillräckligt och framförallt inte vid urladdning.
Elläran visar dej exakt samma sak om du vill lägga in alla inblandade parametrar och inte låsa dej vid en enda, det kräver ett större tänkande, framförallt inte att man försöker briljera i teori genom att kunna processa 1 av 10 variabler. Visserligen är det 21år sen jag tog examen ifrån el tele och drygt 15 år sedan jag tog examen i fordonsel så mycket har hänt, men inte med teorin, den kvarstår och den blir svårare ju mer man vill ha reda på samtidigt.
Resten är det som varierat, olika nya produkter, batterityper, koppartyper,relätyper och olika nya tillvägagångssätt på grund av detta. Skulle jag fastnat i 1989års praktik så skulle jag bli utskrattad fullständigt var o varannan dag. Ett av räkneexemplen vi gjorde var att bygga just en 1 farads kondensator för 24 volt. Nu blev det en omöjlighet, teorin berättade att den skulle bli lika stor som rummet vi satt i med dåtidens material. I praktiken 2010 har var och varannan en 1 farads kondensator i bagaget just på grund av nya material och användningsområden. Som tur är har jag varit inblandad i fordonsel på problemnivå i stort sett alena på den yrkesverksamma tiden, på fritiden en del stereobyggen på beställning (elsystemet) och totala nybyggnationer av elsystem i custombilar (ren kaross och börja rita elpiskor för byggnation), så att jag hunnit se problematiken i praktiken. Därav att jag förmodligen inte är så trångsynt utan tar med mer i beräkningen. Det säger naturligtvis inte att jag inte kan missa heller.
Precis som Amarace säger så berättar alltid praktiken om teorin är rätt oavsett om man vill eller inte. Praktiken säger att problem uppstår. Då hjälper det inte att ha som ett mantra att upprepa saker..
Det som hjälper är att antingen lyssna och ändra, eller räkna med allt.. och sen ändra iallafall.
Praktiken är det enda där alla variabler finns samtidigt om man inte orkar räkna stort.
Var och en gör naturligtvis som han eller hon vill. Verkligheten visar sej och då får man iallafall göra om ifall man inte gjorde rätt ifrån början. Så enkelt är det.
Gott nytt år..