- ons 29 dec 2010, 19:46
#482050
Det var väl avsaknaden av den dioden som ställde till det i styrenheterna på 740 runt 90 årsm. Då var det pumpreläerna som bråkade.
Moderator: Moderatorer
SA4AQS skrev:Fenomenet heter mot emk = elektromagnetisk kraft som uppstår när strömen försvinner i soplen och när magnetfältet försjöker åter upprätta strömen, spänning bildas som kan vara flera gånger större än driv sänningen där av dioden som leder denna spänning in i spolen där den mattas ut.Den delen av spikarna är den som är enkel att hålla kollen på. Den spiken du får i bilens elsystem när dom tunga förbrukarna kopplas bort snabbt, eller på snabbt är mer problematisk, den är inte så drastisk men brukar ändå bli ett par volt för mycket i systemet, eller ett par för lite. Dom i sin tur beror på batteriets och laddningens inbyggda tröghet.
SA4AQS skrev:Har man ett friskt batteri så brukar det inte vara några problem.Tja.. det är att förenkla saken att säga så. Hur stort problemet kommer att vara bestäms av hur mycket ström du vill omsätta på ett ögonblick.
*pettson* skrev:Bilbatterier är tvärtom mycket bra på dessa effektuttag. Ett exempel är startmotorn som ju kräver mest effekt. Batteriet i sig är en kondensator, så "extra" konding till vadå?? Både bas och ljus är långsamma och sänker därför inte spänningen (om stor kabelarea). Exempel på snabba tändningar är de fantastiska diodbromsljusen som kom för några år sedan. "Snabbt" ljus som fungerar då effekten är låg!SA4AQS skrev:Har man ett friskt batteri så brukar det inte vara några problem.Tja.. det är att förenkla saken att säga så. Hur stort problemet kommer att vara bestäms av hur mycket ström du vill omsätta på ett ögonblick.
Ett stort slutsteg för bas eller för den delen ett stort antal watt på extraljusen kan inte batteriet fixa till en utjämning på.
Naturligtvis går det att montera ytterligare ett stort batteri för att sluka skillnaden. Eller så gör man det enkelt för sej och monterar en bra kondensator för bilstereobruk som komplement. Det är så nära man kommer med en enkel lösning.
svedan skrev:Vet ju inte riktigt vad du har fått det ifrån att ett startbatteri är bra på såna effektuttag som en stereo eller extraljus utgör? Det finns en särskilt batterityp för just snabba effektuttag isåfall. Man delar idag in batterier i olika typer efter olika bruk. Ett startbatteri hamnar inte på samma hylla som ett fritidsbatteri som går att tömma helt utan skador. Eller ett som är till för bilstereobruk eller kraftsugande saker för snabba transienter. Marint bruk hamnar också på egen hylla. Det som är utvecklat för snabba transienter är 4-5ggr snabbare på urladdning än startbatteriet under kort tid, men tål istället inte att hållas på halv oladdat läge under längre tid, tål heller inte kyla nåt vidare. Dom flesta kör med startbatterier och inget annat i sina bilar. Vår startmotor kräver som sagt hög ström, under en längre tid däremot. Ca 15-30 sek. Dom konstrueras också därefter, det är grunden till dess testförfarande (CCA= COLD CRANK AMPERE) där man säkrar att batteriet ger hög ström under en viss tid och naturligtvis i kyla, ju mer CCA ju bättre. Det gör också att dom inte är nåt vidare på andra saker. Den perfekta kompromissen existerar inte ännu tyvärr.*pettson* skrev:Bilbatterier är tvärtom mycket bra på dessa effektuttag. Ett exempel är startmotorn som ju kräver mest effekt. Batteriet i sig är en kondensator, så "extra" konding till vadå?? Både bas och ljus är långsamma och sänker därför inte spänningen (om stor kabelarea). Exempel på snabba tändningar är de fantastiska diodbromsljusen som kom för några år sedan. "Snabbt" ljus som fungerar då effekten är låg!SA4AQS skrev:Har man ett friskt batteri så brukar det inte vara några problem.Tja.. det är att förenkla saken att säga så. Hur stort problemet kommer att vara bestäms av hur mycket ström du vill omsätta på ett ögonblick.
Ett stort slutsteg för bas eller för den delen ett stort antal watt på extraljusen kan inte batteriet fixa till en utjämning på.
Naturligtvis går det att montera ytterligare ett stort batteri för att sluka skillnaden. Eller så gör man det enkelt för sej och monterar en bra kondensator för bilstereobruk som komplement. Det är så nära man kommer med en enkel lösning.
En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]
Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]