Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rd350
#482050
Det var väl avsaknaden av den dioden som ställde till det i styrenheterna på 740 runt 90 årsm. Då var det pumpreläerna som bråkade.
av *pettson*
#482288
SA4AQS skrev:Fenomenet heter mot emk = elektromagnetisk kraft som uppstår när strömen försvinner i soplen och när magnetfältet försjöker åter upprätta strömen, spänning bildas som kan vara flera gånger större än driv sänningen där av dioden som leder denna spänning in i spolen där den mattas ut.
Den delen av spikarna är den som är enkel att hålla kollen på. Den spiken du får i bilens elsystem när dom tunga förbrukarna kopplas bort snabbt, eller på snabbt är mer problematisk, den är inte så drastisk men brukar ändå bli ett par volt för mycket i systemet, eller ett par för lite. Dom i sin tur beror på batteriets och laddningens inbyggda tröghet.
av *pettson*
#482408
SA4AQS skrev:Har man ett friskt batteri så brukar det inte vara några problem.
Tja.. det är att förenkla saken att säga så. Hur stort problemet kommer att vara bestäms av hur mycket ström du vill omsätta på ett ögonblick.
Ett stort slutsteg för bas eller för den delen ett stort antal watt på extraljusen kan inte batteriet fixa till en utjämning på.
Naturligtvis går det att montera ytterligare ett stort batteri för att sluka skillnaden. Eller så gör man det enkelt för sej och monterar en bra kondensator för bilstereobruk som komplement. Det är så nära man kommer med en enkel lösning.
av svedan
#482478
*pettson* skrev:
SA4AQS skrev:Har man ett friskt batteri så brukar det inte vara några problem.
Tja.. det är att förenkla saken att säga så. Hur stort problemet kommer att vara bestäms av hur mycket ström du vill omsätta på ett ögonblick.
Ett stort slutsteg för bas eller för den delen ett stort antal watt på extraljusen kan inte batteriet fixa till en utjämning på.
Naturligtvis går det att montera ytterligare ett stort batteri för att sluka skillnaden. Eller så gör man det enkelt för sej och monterar en bra kondensator för bilstereobruk som komplement. Det är så nära man kommer med en enkel lösning.
Bilbatterier är tvärtom mycket bra på dessa effektuttag. Ett exempel är startmotorn som ju kräver mest effekt. Batteriet i sig är en kondensator, så "extra" konding till vadå?? Både bas och ljus är långsamma och sänker därför inte spänningen (om stor kabelarea). Exempel på snabba tändningar är de fantastiska diodbromsljusen som kom för några år sedan. "Snabbt" ljus som fungerar då effekten är låg!
av *pettson*
#482687
svedan skrev:
*pettson* skrev:
SA4AQS skrev:Har man ett friskt batteri så brukar det inte vara några problem.
Tja.. det är att förenkla saken att säga så. Hur stort problemet kommer att vara bestäms av hur mycket ström du vill omsätta på ett ögonblick.
Ett stort slutsteg för bas eller för den delen ett stort antal watt på extraljusen kan inte batteriet fixa till en utjämning på.
Naturligtvis går det att montera ytterligare ett stort batteri för att sluka skillnaden. Eller så gör man det enkelt för sej och monterar en bra kondensator för bilstereobruk som komplement. Det är så nära man kommer med en enkel lösning.
Bilbatterier är tvärtom mycket bra på dessa effektuttag. Ett exempel är startmotorn som ju kräver mest effekt. Batteriet i sig är en kondensator, så "extra" konding till vadå?? Både bas och ljus är långsamma och sänker därför inte spänningen (om stor kabelarea). Exempel på snabba tändningar är de fantastiska diodbromsljusen som kom för några år sedan. "Snabbt" ljus som fungerar då effekten är låg!
Vet ju inte riktigt vad du har fått det ifrån att ett startbatteri är bra på såna effektuttag som en stereo eller extraljus utgör? Det finns en särskilt batterityp för just snabba effektuttag isåfall. Man delar idag in batterier i olika typer efter olika bruk. Ett startbatteri hamnar inte på samma hylla som ett fritidsbatteri som går att tömma helt utan skador. Eller ett som är till för bilstereobruk eller kraftsugande saker för snabba transienter. Marint bruk hamnar också på egen hylla. Det som är utvecklat för snabba transienter är 4-5ggr snabbare på urladdning än startbatteriet under kort tid, men tål istället inte att hållas på halv oladdat läge under längre tid, tål heller inte kyla nåt vidare. Dom flesta kör med startbatterier och inget annat i sina bilar. Vår startmotor kräver som sagt hög ström, under en längre tid däremot. Ca 15-30 sek. Dom konstrueras också därefter, det är grunden till dess testförfarande (CCA= COLD CRANK AMPERE) där man säkrar att batteriet ger hög ström under en viss tid och naturligtvis i kyla, ju mer CCA ju bättre. Det gör också att dom inte är nåt vidare på andra saker. Den perfekta kompromissen existerar inte ännu tyvärr.
Bas är inte nåt långsamt ur elsynpunkt, även om ditt öra uppfattar det så, inte heller ljus när du slår på det. Eller av det. En bas på 50hz är 50 svängningar i sekunden med ett uttag på 20-100amp som har samma frekvens, 500hz är ju 500ggr i sekunden med samma styrka (finns naturligtvis mer strömkrävande), inget ditt batteri tycker tillhör det långsamma. Ett påslag på ett par lysen som kräver 30amp sker på runt en sekund. Nåt ditt batteri inte heller tycker att det är nåt långsamt, det klarar oftast inte att släppa 30-50amp på en sekund utan att spänningen dippar den sekunden vad man än känner om saken. Generatorn kan ju inte heller hjälpa till dom första sekunderna då den inte hinner helt enkelt.
Kondensatorn är en ren elektrolytkondensator, tex en extra 1F kondensator av bättre märke (så den verkligen är på 1F), den laddar ur och tar den där korta strömspiken som batteriet inte klarar. kondensatorn är inte till för att ersätta batteriet utan för att täcka upp där batteriet fortfarande inte hinner, dom kompletterar varann alltså.
Att batteriet i viss mån fungerar som kondensator är inte inte obekant för mej, men det har en gräns, dom motsvarar inte varandra i urladdningsförfarande.
av svedan
#482731
Mycket text!! Fortfarande, som skrevs ovan, är startmotorn den förbrukare som tar mest effekt ( och snabbast" dvs med startström). Mer och snabbare än bashögtalaren. Bilbatteriet är en stor kondensator oavsett vad du skriver. Ren ellära. Tar upp transienter mycket bra.
(ett fritidsbatteri klarar långa urladdningar bättre, men inte att tömmas. Då är det slut. Men ca 60 % kan man ta ut. Gjort för typ husvagn med lyse, kyl etc)
av Amarace
#482780
Oavsett hur mycket teori som matas i denna tråd så säger min praktik under 20 år att ett relä som ligger på gränsen kommer att bränna kontakterna till slut, sen får väl alla dra sin egen slutsats. Men varför köpa ett relä som ligger på gränsen istället för ett större eller använda två istället, merkostnaden är ju verkligen försumbar.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]