Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
#469536
Mycket intressant upplysning sign Pettson kommit med :D . Sign Fredrik Svensson bytte ju alltid pumpar vid 16000 mil,men torrsnurrade du pumparna då? Kan det tänkas komma en V70 pöbel farandes med torrsnurrade pumpar? :D Märkligt att inte Aisin skickar med monteringsanvisning om det är så allvarligt,eller gör dom det? Eller är dom här pumparna med kol helt nya på marknaden så ingen har installerat dom? Har inte hittat någon som skrivit att man ska blötlägga pumpen vid byte,annars brukas det ju hojtas förmanande om sådana saker. Aisin verkar ju leverera pumpar till många olika bilmärken. :)
Användarvisningsbild
av eccy243
#469542
Måste säga att *pettson* levererade en mycket tänkvärd länk. Å ena sidan så står det ju bara att om man skiter i detta kommer det bara att uppstå oljud. Står ju inget om läckage. Men det kan ju hända att livslängden förkortas.

När jag byter vattenpump på vitblockarna gör jag så att jag skruvar dit den, fyller kylvätska och hänger ihop kamdrivningen med ny rem. Medans jag hänger ihop kamremmen räknar jag med att kylvätska hinner rinna ner till pumpen och fukta denna tätning, innan motorn startas.
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
#469546
Hemulen skrev:Mycket intressant upplysning sign Pettson kommit med :D . Sign Fredrik Svensson bytte ju alltid pumpar vid 16000 mil,men torrsnurrade du pumparna då? Kan det tänkas komma en V70 pöbel farandes med torrsnurrade pumpar? :D Märkligt att inte Aisin skickar med monteringsanvisning om det är så allvarligt,eller gör dom det? Eller är dom här pumparna med kol helt nya på marknaden så ingen har installerat dom? Har inte hittat någon som skrivit att man ska blötlägga pumpen vid byte,annars brukas det ju hojtas förmanande om sådana saker. Aisin verkar ju leverera pumpar till många olika bilmärken. :)
Jag har aldrig hört talas om att pumparna ska "blötläggas" innan montering.
Jag var på en utbildning som Gates höll om sina kamremskit för ca ett åt sen.Inte fan sa dom något om blötläggning. Om jag inte har helt fel så är det Aisin pumpar som dom har i sina kit.
Jag har monterat många vattenpumpar som bilmekaniker. Började som bilmekaniker 1989.

Jag har faktiskt även jobbat som bilmek på en Volvo verkstad under några år.Så "Volvotänket" känner jag till....
av *pettson*
#469632
eccy243 skrev:Måste säga att *pettson* levererade en mycket tänkvärd länk. Å ena sidan så står det ju bara att om man skiter i detta kommer det bara att uppstå oljud. Står ju inget om läckage. Men det kan ju hända att livslängden förkortas.

När jag byter vattenpump på vitblockarna gör jag så att jag skruvar dit den, fyller kylvätska och hänger ihop kamdrivningen med ny rem. Medans jag hänger ihop kamremmen räknar jag med att kylvätska hinner rinna ner till pumpen och fukta denna tätning, innan motorn startas.
Finns ett dokument om detta med.
Där man förklarar dom vanligaste haveriorsakerna.
En orsak är där pumpen är torrdragen och orsakar oljud, oljudet är när koltätningen sakta mals ned. Det är inget som går på en kvart naturligtvis men det är ytterst onödigt ändå att inte sköta det ifrån början.
av *pettson*
#469644
Aisin har haft dokument om det i sina pumplådor som jag köpt iallafall. Däremot har jag inte hittat det i toyotas eller opels lådor eller volvos eller Saabs osv trots att det är aisin i dom också, vad det beror på vet jag inte.
Opel har med detta i sin utbildning till mekanikerna, Saab hade med det, toyota hade det inte, volvo har det inte. Tätningstypen är inte ny på marknaden.
Men visst är det roligt att ett varningsmoment ifrån tillverkaren inte finns med hos dom som använder delarna.
Man kan naturligtvis ta det här så allvarligt man önskar.
Jag bara lägger upp min ståndpunkt. Korrekt är när nåt gått till så som den som tillverkade delen avsåg att den skulle monteras. Konstruktören/tillverkaren av en produkt vad det må vara bör veta garanterat bäst hur den ska preppas och användas. I övrigt har jag mailat Aisin för att se om jag kan få veta vad den beräknade livslängden är på vattenpumparna.
Som med mycket annat är det så att vi i sverige absolut inte bryr oss om vad nåt är tillverkat för, det delar oss alltid i två läger: Ett läger dit jag hör, där vi byter delar förebyggande för att kunden inte ska stå där med en fet smäll i ansiktet om olyckan är framme. Ett läger där ingenting byts i förebyggande utan bara byts när det är trasigt. Man hävdar då att det är billigare för kunden.

Kikar man exempelvis t.ex lambdasonder så finns det en rekommenderad bytesintervall som används hårt i staterna. Intervallen kommer inte ifrån volvo utan ifrån respektive sondtillverkare. Vid runt 16000 mil anser man att sonderna inte är att lita på till 100% dom klarar inte längre att mäta korrekt. Dom börjar att få lite svårare med att reglera optimalt, man anser att kunden tjänar in bytespengarna på bränsleförbrukningen som hålls nere. Detta i stort sett oavsett bilmärke och sondtillverkare.
I sverige är en sond perfekt tills den dör. Inte ens på jänkebilar där sonden är med i servicen utförs ett byte. Man anser att sålänge systemet inte klagar så är där inga problem. Man anser att staternas bränsle är så mycket sämre, det sliter ut sonderna. När man sett en sond som uppnått 25000 svenska mil så förstår man inte resonemanget riktigt. För en så gammal sond är definitivt påverkad genom avlagringarna även i sverige.
Nu kostar inte en obytt sond kunden 15-20 tusen, men kan den spara in mer i bränsle än den kostar inklusive byte så är det värt det. Men tydligen inte enligt serviceansvariga på dom flesta märken. Frågan är spara den in så mycket då? Svaret är ja.. om din sond har så mycket beläggning, vilket är individuellt på varje bil.
Men en vattenpump där impellern släppt, vilket vi haft några av i forumet och ett antal som jag med kollegor bytt på kostar kunden ett byte av blockpackning. Nu skiljer det där också i pris, men i mellansverige vill mekonomen ha 16500kronor för byte av detta på en 2liters T5. Volvo vill ha 18100kronor för samma sak i samma stad. Att ha bytt pump och minimerat risken till obefintlig för att behöva fixa packningen för sura pengar hade inte ens kostat 1500kronor extra, vid ett befintligt kamremsbyte.
Alla släpper naturligtvis inte, alla skär inte, alla blir inte glappa och alla läcker inte. Det är av mindre betydelse för den personen som ska betala räkningen för att man inte var förebyggande, det lovar jag..
Användarvisningsbild
av CarMan
#469669
När jag byter vatten pump så byter jag pumpen, byter sen kamremen & sist vakumsuger jag kylsystemet för att sen fylla med kylvätska. Då har jag ingen luft i systemet allt.
pumpen får då samma mängd glykol som den fått om jag blötlagt den.

jag ser fortfarande ngen anledning till att blötlägga den, o tydligen ser inte volvo det heller !

När det gäller lamdasonder så måste vi komma ihåg att det är andra regler i US. deras beriktninger går mycke ut på att bilen ska följa miljökrav. do har ju bränsletanks övervaknings system m.m. som vi inte har på våra bilar.
Dom har också en lag som säger att bilen måste klra samma miljökrav som när den var ny, när den är 10 år (eller var det 15 år)
Om det nu är så att dom har bytesintervall på lamdasonden, vilket jag inte vet ifall dom har. Så kan jag tänka mig att det är för at säkerställa detta, eller för att kuna skylla på att bilen inte servats enligt tillverkarens anvsiningar o då inte går att andvända som test objekt.
Det är sky höga straff avgivter om bilen inte klarar detta miljö krav (toyota råka ut för detta för några år sedan!)
Användarvisningsbild
av isak
#469684
vaccumsuger?
lastbilar fylls genom avtappningen på kylaren, för lättare utluftning.
av *pettson*
#469745
isak skrev:vaccumsuger?
lastbilar fylls genom avtappningen på kylaren, för lättare utluftning.
Vacumsugningsmetoden är införd på verkstäderna för att mekanikern ska slippa varmköra bilen. Det är en tidsbesparing. Man vacumsuger systemet, byter till en slang som går ned i glykolen och vips suger bilen i sej glykol till 80% nivån ungefär när undertrycket jämnas ut med vätskan. Bara efterfylla och köra ut den utan att varmköra den.
Bra ur tidssynpunkt men kasst ur kundsynpunkt. På opel och toyota gjorde vi likadant, men slutade med det eftersom du inte kört bilen varm och faktiskt inte vet om nåt uppstår under uppvärmningen. Man införde varmkörning igen eftersom mekanikern inte vet ett endaste dugg om bilen när kunden tar den helt enkelt.
Fyllning från botten av systemet är klart mycket smartare, ordinarie påfyllning blir ju då högsta punkten.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av magnusd
#469759
En fråga till CarMan med anledning av din ovilja att byta vattenpump.
Om jag som kund faktiskt vill byta vattenpumpen i samband med kamremsbyte, får jag det då?
Jag tror inte heller att jag får ett motorras om pumpen lägger av, men jag är inte ett dugg intresserad av att komma in igen för att byta pump med merkostnad och framförallt stillestånd som detta innebär.
Självklart att jag hellre lägger någon tusenlapp för att slippa risken att behöva parkera bilen på verkstad igen.

Så det måste väl ändå vara jag som kund som avgör vad jag vill ha gjort eller inte.

/Magnus
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]