- ons 24 nov 2010, 21:56
Aisin har haft dokument om det i sina pumplådor som jag köpt iallafall. Däremot har jag inte hittat det i toyotas eller opels lådor eller volvos eller Saabs osv trots att det är aisin i dom också, vad det beror på vet jag inte.
Opel har med detta i sin utbildning till mekanikerna, Saab hade med det, toyota hade det inte, volvo har det inte. Tätningstypen är inte ny på marknaden.
Men visst är det roligt att ett varningsmoment ifrån tillverkaren inte finns med hos dom som använder delarna.
Man kan naturligtvis ta det här så allvarligt man önskar.
Jag bara lägger upp min ståndpunkt. Korrekt är när nåt gått till så som den som tillverkade delen avsåg att den skulle monteras. Konstruktören/tillverkaren av en produkt vad det må vara bör veta garanterat bäst hur den ska preppas och användas. I övrigt har jag mailat Aisin för att se om jag kan få veta vad den beräknade livslängden är på vattenpumparna.
Som med mycket annat är det så att vi i sverige absolut inte bryr oss om vad nåt är tillverkat för, det delar oss alltid i två läger: Ett läger dit jag hör, där vi byter delar förebyggande för att kunden inte ska stå där med en fet smäll i ansiktet om olyckan är framme. Ett läger där ingenting byts i förebyggande utan bara byts när det är trasigt. Man hävdar då att det är billigare för kunden.
Kikar man exempelvis t.ex lambdasonder så finns det en rekommenderad bytesintervall som används hårt i staterna. Intervallen kommer inte ifrån volvo utan ifrån respektive sondtillverkare. Vid runt 16000 mil anser man att sonderna inte är att lita på till 100% dom klarar inte längre att mäta korrekt. Dom börjar att få lite svårare med att reglera optimalt, man anser att kunden tjänar in bytespengarna på bränsleförbrukningen som hålls nere. Detta i stort sett oavsett bilmärke och sondtillverkare.
I sverige är en sond perfekt tills den dör. Inte ens på jänkebilar där sonden är med i servicen utförs ett byte. Man anser att sålänge systemet inte klagar så är där inga problem. Man anser att staternas bränsle är så mycket sämre, det sliter ut sonderna. När man sett en sond som uppnått 25000 svenska mil så förstår man inte resonemanget riktigt. För en så gammal sond är definitivt påverkad genom avlagringarna även i sverige.
Nu kostar inte en obytt sond kunden 15-20 tusen, men kan den spara in mer i bränsle än den kostar inklusive byte så är det värt det. Men tydligen inte enligt serviceansvariga på dom flesta märken. Frågan är spara den in så mycket då? Svaret är ja.. om din sond har så mycket beläggning, vilket är individuellt på varje bil.
Men en vattenpump där impellern släppt, vilket vi haft några av i forumet och ett antal som jag med kollegor bytt på kostar kunden ett byte av blockpackning. Nu skiljer det där också i pris, men i mellansverige vill mekonomen ha 16500kronor för byte av detta på en 2liters T5. Volvo vill ha 18100kronor för samma sak i samma stad. Att ha bytt pump och minimerat risken till obefintlig för att behöva fixa packningen för sura pengar hade inte ens kostat 1500kronor extra, vid ett befintligt kamremsbyte.
Alla släpper naturligtvis inte, alla skär inte, alla blir inte glappa och alla läcker inte. Det är av mindre betydelse för den personen som ska betala räkningen för att man inte var förebyggande, det lovar jag..