Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kopenga
Har stora elfel på min volvo 760 turbo - 84 B23ET

motorn går bra osv

när bilen är på och jag slår på fläkten på fullt så rör sig hastighetsmätaren fast jag står still. alltså står och hoppar från och till 0 -220 km samt att miltalen ökar fast jag står still, blir även så när jag sätter på vindrutetorkarna eller annan el som drar mycket ström.

och nu ikväll så har några instrument lampor börjar lyst svagt samt att all annan belysning lyser svagare även halv och helljus,

Kan detta bero på generator kolet? eller är de nå annan jord fel?

Mvh Jocke
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Inträffar problemet endast när du kör fläkten?

Allmänt sett verkar det kunna vara ett jordfel någonstans.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av kopenga
gnestakalle skrev:Inträffar problemet endast när du kör fläkten?

Mvh GK
ja hastighets mätaren fladdrar runt endast när jag kör fläkten eller annan elektronik som tar mycket kraft från generatorn, samt att bilen får låg tomgång när detta inträffar, men låg belysning är det hela tiden även när jag kör!
Användarvisningsbild
av kopenga
kopenga skrev:
gnestakalle skrev:Inträffar problemet endast när du kör fläkten?

Mvh GK
ja hastighets mätaren fladdrar runt endast när jag kör fläkten eller annan elektronik som tar mycket kraft från generatorn, samt att bilen får låg tomgång när detta inträffar, men låg belysning är det hela tiden även när jag kör!

måste även tillägga att min volt mätare ligger i botten efter detta! samt att tank ,turbo och temp mätarna inte går upp som dom ska,,
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror du skall gå till botten med detta problem, m.a.o. bör du börja med att fasställa att batteriladdningssystemet fungerar på korrekt sätt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=60046

Börja med detta så får vi se om vi kan lösa problemet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av kopenga
gnestakalle skrev:Jag tror du skall gå till botten med detta problem, m.a.o. bör du börja med att fasställa att batteriladdningssystemet fungerar på korrekt sätt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=60046

Börja med detta så får vi se om vi kan lösa problemet.

Mvh GK

väldigt intressant det du skrivit och bra guide för det första!

idag när jag skulle ta bilen ner till okq8 gör det själv hallen" för att byta Laddningregulator i generatorn så vilel inte bilen starta, fast jag hade kört bilen ca 2-3 timmar tidigare , fast den var då väldigt "trött" att hoppa igång, så jag fick putta igång den på 2ans växel, och den hoppade då igång utan problem och gick bra i motorn,

men sen när jag väll kommit ner till hallen och tagit bort den gammla laddningsregulatorn så ser den riktigt bra ut! , men monterar ändå på den nya!, och samtidigt så upptäcker jag att jordflätan till generatorn var riktigt dålig , så jag byter kabelsko till den och drar även en extra jord kabel på sidan om till chassit för att få riktigt bra jord. jag går även igenom jordkablarna och rengör dom , bl,a jord kabeln från topplocket , kablen från minus polen på batteriet som sedan går till motorn och chassit samt alla kablar på generatorn,

Ska nu starta bilen och köra därifrån, men det knäpper bara till och bilen vill inte gå alls, så jag testar med start hjälp, startmotorn går nu runt men startar inte, så en vän kommer med sin bil för att hjälpa till med startkablar och bilen går igång utan problem men när jag sedan kopplar loss startkablarna från batteriet så dör bilen,

Vad kan detta bero på? felmonterad laddningsregulator....?

Mvh Jocke
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När man monterar en laddregulator som är av inbyggnadstyp (förmodar att det är så på din bil) så måste man vara mycket noggrann så att kolen hamnar rätt. Lyser förresten laddlampan när du slår på tändningen? Det måste nämligen finnas ström i den kretsen när motorn startas och generatorn börjar snurra för annars laddar inte en växelströmsgenerator. Jag misstänker även att ditt batteri är slut.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av kopenga
gnestakalle skrev:När man monterar en laddregulator som är av inbyggnadstyp (förmodar att det är så på din bil) så måste man vara mycket noggrann så att kolen hamnar rätt. Lyser förresten laddlampan när du slår på tändningen? Det måste nämligen finnas ström i den kretsen när motorn startas och generatorn börjar snurra för annars laddar inte en växelströmsgenerator. Jag misstänker även att ditt batteri är slut.

Mvh GK
laddnings lampan och några andra lampor lyser svagt på panelen, , det finns kanppt nå ström kvar i batteriet då det slut i stort sett, men det är nog som du säger att kolet har hamnat fel, men hur monterar jag dom "rätt" på enklast sätt? det är ju riktigt trångt och komma åt

Mvh Jocke
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan bli att du får montera loss den och sedan montera regulatorn så att du kan kolla att kolen kommer rätt.

Mvh GK

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]