Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Emiljonsson7 skrev:
menbj0 skrev:T5:an är väl änny inte testad av folk utanför Volvo så det är svårt att säga. Men eftersom det är mer eller mindre samma motor som 2.0T så är min gissningn att den är relativt omodern och för törstig. T4 känns då som ett mycket modernare och mer effektiv motor.

Men eftersom du har provkört T5 och gillar den så tycker jag du ska ta den. Du gillar motorn och den är väldigt snål, särkilt med manuell.
Fast 2.0t är en helt ny motor.Den är den första av Fords Ecoboostmotorer somnu även finns i 1,8 och 1,6-utförande. 2.0T är helt identisk med Fords Ecoboost 2.0 som sitter i Mondeon och flera andra Fordbilar sedan i år. Den finns även hos Ford i 240-hästarsutförande och heter hos Volvo T5. T5 är samma grundmotor som 2.0 men annan turbo etc. De är båda helt nyutvecklade tillsammans med 1,8 och 1,6 som jag tror inte kommit i Volvobilarna ännu. har tom för mig att det finns en 1,4 omjag inte minns helt fel........
Huvva vart är Volvo på väg......

S60 2.0t En gammal fordmotor som tillverkas i portugal till en belgisk bilfabrik till ett bilmärke som ägs av världens största kommunistdiktatur som avrättar folk på löpande band...

Känns som ett ursvenskt val att köpa en volvo. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vad spelar det för roll vem som tillverkar motorn, vem tillverkar elsystem, glasrutor, däck, bromsar, växellådor m.m.
Jag tror Volvo tillverkar under 25% av bilen själva, resten kommer från komponenttillverkare runt om i världen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Vad spelar det för roll vem som tillverkar motorn, vem tillverkar elsystem, glasrutor, däck, bromsar, växellådor m.m.
Jag tror Volvo tillverkar under 25% av bilen själva, resten kommer från komponenttillverkare runt om i världen.
Rollen det spelar är väl att bilen blir mycket billigare i affären men dyrare på vår skattsedeln när vi har skatteubventionerat flytten av både däck och motortillverkningen till portugal ifrån Sverige via ordentligta EU-bidrag.

Och Geely måste ju gjort massor med rätt till skillnad från volvo när man på bara 8-10 år haft så lönsamma produkter att man kan köpa hela klabbet volvo.

Fast igentligen har väl Geely inga pengar utan det är kinesiska staten som satsat alla pengar och köpt hela volvo igentligen.

Ja ja,,, bara det inte går som för Jaguar och Range Rover där man håller på och stänga anläggnigarna i England och flytta produktionen till Indien.

Kan inte hjälpa att det känns lite märkligt...
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Vad spelar det för roll vem som tillverkar motorn, vem tillverkar elsystem, glasrutor, däck, bromsar, växellådor m.m.
Rollen det spelar är väl att bilen blir mycket billigare i affären men dyrare på vår skattsedeln när vi har skatteubventionerat flytten av både däck och motortillverkningen till portugal ifrån Sverige via ordentligta EU-bidrag.

Och Geely måste ju gjort massor med rätt till skillnad från volvo när man på bara 8-10 år haft så lönsamma produkter att man kan köpa hela klabbet volvo.

Fast igentligen har väl Geely inga pengar utan det är kinesiska staten som satsat alla pengar och köpt hela volvo igentligen.

Ja ja,,, bara det inte går som för Jaguar och Range Rover där man håller på och stänga anläggnigarna i England och flytta produktionen till Indien.

Kan inte hjälpa att det känns lite märkligt...
Det har ju varit så sedan Ford köpte Volvopersonvagnar, Volvo delen redovisats i Fordsresultat.
Nu hamnar det i Kina istället om inte bolaget noteras i Sverige
av olifen
Lätt...

Vill du ha en svensk Volvo-motor från Skövde-fabriken, välj D5

Vill du ha en förklädd Ford-motor från Tyskland, välj T5

Synd att man inte kan välja den gamla Skövde T5:an med 260hk bara! (amerikanarna får njuta av den istället)

:)
av MagnusVäxjö
Jag tänkte dela med mig av min syn på saken. Jag körde tills för några dagar sedan en S40N T5 med automat. Och nu har jag bytt till S60 D5 Automat. Och mycket av det som folk skriver ovan stämmer bra.

Men det som i huvudsak avgjorde mitt val är känslan av att både T5 och T6 är i grunden motorer med ett tänk som för mig är omodernt. Det är med en marginell förbättring samma maskiner som för närmare 10 år sedan. Känslan som typ är: ÖÖÖÖÖÖ V6 dubbla turbo, gasa satan ÖÖÖÖ. Nytänkande eh, NEJ.

Vad gäller disel å andra sidan så är både D3 och D5 betydligt fräschare. Dom är betydligt mycket mer effektiva. Och jag är lite rädd för andrahandsvärdet på en töstig bensinare om några år.

Men självklart är det lite mer körglädje i en bensinare. Och att försöka jämföra T6 med D5 blir ju lite patetiskt. Vill man ha max prestanda och det är det som är viktigast för di, köp T6.

Det är mycket snack om vridet osv. Jag vill påstå att vridet är ganska jämförbart idag mellan en T5 och D5 som exemplet. Även effekten uppåt i registret är ganska likvärdigt. Den stora skillnaden är varvtalsregistet där bensinaren har ett betydligt större sådant. Jag tror många blandar ihop det där lite.

Men jag tycker även känslan av att bilen inte hinkar 1.3l/milen som min gamla S40 gjorde ger körglädje även det.

Och att motorn hörs vid vanlig körning i en S60 D5 vill jag påstå inte stämmer. Vi acceleration absolut, mer än bensinaren helt klart. Jag upplever bilen väldigt tyst för övrigt. Mycket stor skillnad mot min gamla s40. Samtidigt som den är betydligt mer tajt i chassit. Och hela drivlinan är flera klasser bättre i S60 än S40.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
MagnusVäxjö skrev:Jag tänkte dela med mig av min syn på saken. Jag körde tills för några dagar sedan en S40N T5 med automat. Och nu har jag bytt till S60 D5 Automat. Och mycket av det som folk skriver ovan stämmer bra.

Men det som i huvudsak avgjorde mitt val är känslan av att både T5 och T6 är i grunden motorer med ett tänk som för mig är omodernt. Det är med en marginell förbättring samma maskiner som för närmare 10 år sedan. Känslan som typ är: ÖÖÖÖÖÖ V6 dubbla turbo, gasa satan ÖÖÖÖ. Nytänkande eh, NEJ.

Vad gäller disel å andra sidan så är både D3 och D5 betydligt fräschare. Dom är betydligt mycket mer effektiva. Och jag är lite rädd för andrahandsvärdet på en töstig bensinare om några år.

Men självklart är det lite mer körglädje i en bensinare. Och att försöka jämföra T6 med D5 blir ju lite patetiskt. Vill man ha max prestanda och det är det som är viktigast för di, köp T6.

Det är mycket snack om vridet osv. Jag vill påstå att vridet är ganska jämförbart idag mellan en T5 och D5 som exemplet. Även effekten uppåt i registret är ganska likvärdigt. Den stora skillnaden är varvtalsregistet där bensinaren har ett betydligt större sådant. Jag tror många blandar ihop det där lite.

Men jag tycker även känslan av att bilen inte hinkar 1.3l/milen som min gamla S40 gjorde ger körglädje även det.

Och att motorn hörs vid vanlig körning i en S60 D5 vill jag påstå inte stämmer. Vi acceleration absolut, mer än bensinaren helt klart. Jag upplever bilen väldigt tyst för övrigt. Mycket stor skillnad mot min gamla s40. Samtidigt som den är betydligt mer tajt i chassit. Och hela drivlinan är flera klasser bättre i S60 än S40.
Nej det stämmer inte alls.T5 är helt nyutvecklad. Dieseln är ju en äldre konstruktion även om den fortfarande är bra. T5 är ju en tvålitersmaskin som bara funnits ett år. Det stämmer inte heller att vridet är jämförbart mellan D5 och T5. Det är en jättestor skillnad! D5:an har ganska mycket högre maxvrid (420Nm). 90Nm högre (30%) vrid än T5 vilket inte direkt är lite men nackdelen är det kortare registret. Bensinaren har ju 240 hästar så effekten är inte heller den likvärdig. Dieseln har 205.

Jag skulle säga att motorerna är väldigt olika och det är isf mer körstil och användningsområde som styr vilken som är bäst.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag tror inte hans inlägg handlade om det tekniska bakom T5, utan tänket.
En diesel är i dagsläget mer effektiv än en bensinare, och bensinaren är mer rapp.

Det han lite omständligt beskrev tolkade jag helt enkelt som bensin = riktigt roligt men ineffektivt, diesel = vardagskul men främst mer ekonomiskt.

Dvs ungefär precis vad du sammanfattade i din sista mening ;)
av MagnusVäxjö
Emiljonsson7 skrev:
Nej det stämmer inte alls.T5 är helt nyutvecklad. Dieseln är ju en äldre konstruktion även om den fortfarande är bra. T5 är ju en tvålitersmaskin som bara funnits ett år. Det stämmer inte heller att vridet är jämförbart mellan D5 och T5. Det är en jättestor skillnad! D5:an har ganska mycket högre maxvrid (420Nm). 90Nm högre (30%) vrid än T5 vilket inte direkt är lite men nackdelen är det kortare registret. Bensinaren har ju 240 hästar så effekten är inte heller den likvärdig. Dieseln har 205.

Jag skulle säga att motorerna är väldigt olika och det är isf mer körstil och användningsområde som styr vilken som är bäst.
Det du skriver stämmer klart i siffror. Men upplevd prestanda är fortfarande enligt mig väldigt jämförbar mellan T5 och D5. Även på pappret vill jag minnas 0-100 är nästan samma med dessa motorer. Men fakta är att D5 använder 30-40% mindre energi till uppgiften. Dessutom som det ser ut i Sverige idag så sänks skatten på min D5 från 4250kr till 3500kr vid årsskiftet och disel kostar dessutom 30öre mindre. Bensin står i stort sätt oförändrad vad gäller skatten. Det är lite det jag vill förmedla. Förvisso skiljer det 25kkr i pris mellan dessa till T5's fördel. Men slår man ut det i ökade bränslekostander på bilens livslängd så är det inte mycket.

T5 och D5 är nog ganska så lika gamla D5 är ju också nyligen omgjord med bland annat alublock och dubbla turbos. Mindre förbrukning och mer effekt och vrid. D5 kom väll ut -09 tror jag.

Men jag har full förståelse för dom som köper T5 och T6, hade jag också gjort för 10år sedan. Men jag är äldre nu och uppskattar kanske saker annorlunda. Rätt eller fel, välj själv.
av Petzzon
Du har rätt i att nya D5:an kom 09 men i grund och botten är det samma gamla D5 som kom 2002 om än förfinad flera gånger på vägen o nu sist dubbelturbo mm.
Grunden till denna motor kom hösten -91 när 850 lanserades. Redan då var det tänkt att lansera en diesel version men man valde att vänta av olika skäl.
Så man kan säga att i grunden är D5 snart 20 år gammal.
Dock en jäkligt fin motor.

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]