Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Om värmaren funkade bra till en början och inte rykte lika mycket så är det absolut något fel.

Men det här är inte den första tråden om folk som blir rädda för att det ryker om värmaren till en början och då har det inte varit något fel utan försvunnit efter att de använt den ett tag.
av mikebike
Nä, jag var inte rädd, snarare road än oroad. :wink:

Man blir lätt bortskämd av att ha haft värmare i 10 år och då är det jobbigt att vara utan i 4 veckor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:Nä, jag var inte rädd, snarare road än oroad. :wink:
Roande tycker jag inte det är för ibland drar värmaren igång (om den står på Auto) när man tex står vi ett rödljus så drar kupefläkten in dieselrökdimman i kupen och både du och bilens hela inredning luktar som en inrökt dieselböckling resten av dagen.... inte roande alls kan jag säga.

Men som StringerBell säger :mrgreen:

Bild
mikebike skrev:Det finns rimligen ett ganska stort antal Volvo med dieselmotor i Sverige, men det verkade inte på Polisen som att det var vanligt med uttryckningar p.g.a. dieselvärmare. :???:
Mina värmaren fixade inte rökmoln varje dag, den kunde gå fint i 3 veckor utan rök, sedan rök det satan i 3 dagar vid start och så gick värmaren fint igen i 3 veckor osv....
av mikebike
Tacka vet jag bensin, men det finns ju inga bensindrivna XC60 AWD med manuell växellåda.
Saknar min gamla motor, 258 hkr och 378 Nm, betydligt bättre bottendrag än denna oljebrännare.
av Steff 99
Min värmare hade samma symtom förra vintern när bilen var ny, det föranledde att jag blev stoppad av andra som trodde att bilen brann.
Tydligen var det fel på brännaren och värmaren blev utbytt,
Användarvisningsbild
av isak
efter mina erfarenheter röker den inte om den får gå rejäla perioder, den verkar få upp en högre förbränningstemp håller sig förmodligen ren i brännkammaren bättre.
händer att jag tar bilen korta sträckor, 2-3 km, då ryker den ungefär som på bilden ca 5 min vid nästa start.

på min 03a verkar det inte gå att slå av autostarten har inget läge i färddatorn för det? gör jag nåt fel?
kanske bara går på nyare bilar det går att programera bort?
Isak
av Steff 99
mikebike skrev:Blev din bil åtminstone varm?
Varm o varm, den fungerade inte som den skulle så den stängde av sig efter en stund...men som rökkanon funkade den bra
Men hitills har den funkat som den skall efter bytet.
av mikebike
isak skrev:på min 03a verkar det inte gå att slå av autostarten har inget läge i färddatorn för det? gör jag nåt fel?
kanske bara går på nyare bilar det går att programera bort?
Isak
Olika bilar, olika färddatorer?
På (min) XC60 går det inte att ställa timerstart medans man kör. Himla irriterande när man är senil. :(
Förhoppningsvis kommer fjärrstarten göra timern överflödig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]