Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Du kan ju inte ohm mäta kablaget när det är inkopplat i nån ända alls. Och hur du ska kunna ha strömmen på när inga kontakter sitter i är mej en gåta :wink: Ohmtalet vi söker i kablaget är så lågt det bara går.
*pettson* skrev:Du kan ju inte ohm mäta kablaget när det är inkopplat i nån ända alls. Och hur du ska kunna ha strömmen på när inga kontakter sitter i är mej en gåta :wink: Ohmtalet vi söker i kablaget är så lågt det bara går.
ja just, då kan det bli svårt att ohm mäta kablaget, då jag inte vet vars andra änden är kopplad^^ men det kanske du vet pettson, är det kontaktstycket intill styrboxen som jag ska dra ut isåfall?

Jag var på Bilbolaget idag och hörde mig för och dom trodde nog att det kunde vara kransen. Enligt dom så var givaren hel om den låg på mellan 1000 och 1200 ohm.

Man jag ska försöka kolla kransen imårrn eller till helgen, har ont om ledig tid då jag går i skola.

MVH/Nicklas.
av *pettson*
Lossa kontaktstycket som går till styrdonet. Lossa kontaktstycket på givaren. Det är dom två ändarna. Hur kopplingen ser ut i kontakten vid styrdonet finns här om du söker på det.
Är det mycket vanligt med ABS problem på 850?
Hämtade en 94a i går å Fått en massa felkoder på uttag 3A.
444. 431 osv...
Skall man nolla å köra för att få korrekta felkoder?
Funderar på vad problemen med min kan vara. Sen var det ju inte väder att stå ute på parkeringen å kolla i dag. Avskyr snö å kyla när man skall skruva.
*pettson* skrev:Lossa kontaktstycket som går till styrdonet. Lossa kontaktstycket på givaren. Det är dom två ändarna. Hur kopplingen ser ut i kontakten vid styrdonet finns här om du söker på det.
okj, då ska jag kolla upp det till helgen, ska även lossa bromsskivan och kolla om det finns skador på kransen.

Men kan jag utesluta fel på andra hjul än höger fram, om diagnosen enbart ger felkoder på höger fram?

tack så länge för bra svar :)

jag återkommer...
Nu har jag kollat kransen och vad jag kan se så är den hel, jag har blåst rent med tryckluft då det var en del skräp där också.

Kabeln till ABS givaren höger fram var av tydligen. den har legat och nött mot hjulet...

Jag skarvade ihop kabeln, men ABS lampan lyser ändå.

Jag provkörde en sväng i hopp om att lampan skulle släckas vid överstigande hastighet 40 km/h men det gjorde den inte.

När jag kom hem tog jag bort däcket igen och fick se att kabeln hade gått av igen, förmodligen blev den för kort.

Men lampan lyste ju även då kabeln var hel, Måste man komma upp i 40 km/h för att lampan ska släckas eller kan något annat ha gått sönder då det blev kortslutning i kabeln?

jag har fortfarande samma felkod 3-1-2

MVH/Nicklas
av *pettson*
åtgärda kabeln, nolla koden, provkör bilen, se om lampan slocknar. Om inte så läs ur koden. Är det fortsatt samma sida så får du manuellt mäta från kontaktstycket uppe vid styrdonet ned till kontaktstycket vid givaren. Detta för att verifiera att där finns ett fel i kabeln.
*pettson* skrev:åtgärda kabeln, nolla koden, provkör bilen, se om lampan slocknar. Om inte så läs ur koden. Är det fortsatt samma sida så får du manuellt mäta från kontaktstycket uppe vid styrdonet ned till kontaktstycket vid givaren. Detta för att verifiera att där finns ett fel i kabeln.
Nu är kabeln åtgärdad och koden nollad.

nu har jag kod 1-1-1, men då jag startar bilen får jag direkt samma kod igen, dvs 3-1-2. höger framhjulsgivare (oregelbunden signal eller kortslutning)

Jag provkör bilen i hopp om att lampan ska släckas vid överstigande hastighet 40 Km/h, men lampan är fortfarande tänd.

Jag mäter då i kontaktstycket spänningen (ohm) till samtliga hjulgivare. VB,VF,HB och HF.
Det visar sig att VB och HF är skiftade och att det ska vara fel på Hjulgivaren vänster bak, då den visar över 2000 ohm, jag skruvar då bort däcket vänster bak och mäter givaren och då är den på 1000 ohm dvs (riktig). då jag sedan stoppar tillbaka kontakten igen så blir det samma fel 2000 ohm. Men då var det glappkontakt bak. Då jag rengjorde kontakten så blev spänningen stabil.

Jag provkörde bilen det sista jag gjorde, men lampan sloclknar inte.

(Alla givarna är mellan 1000-1300 ohm)

Lampan lyser fortfarande och ABS bromsarna fungerar inte.

Vad kan jag nu göra?

MVH/Nicklas.
byt ditt relä som sitter ovanför abs pumpen, ett svart rektangulärt relä.. bytte på kompisens 92a idag och nu funkar dom bromsarna klockrent och lampan slocknade..
Sevenfold skrev:byt ditt relä som sitter ovanför abs pumpen, ett svart rektangulärt relä.. bytte på kompisens 92a idag och nu funkar dom bromsarna klockrent och lampan slocknade..
vad hade din kompis för fel symptom på bromsarna då?

Går det att mäta upp reläet?

vad ska det då vara för värden?

MVH/Nicklas.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]