*pettson* skrev:åtgärda kabeln, nolla koden, provkör bilen, se om lampan slocknar. Om inte så läs ur koden. Är det fortsatt samma sida så får du manuellt mäta från kontaktstycket uppe vid styrdonet ned till kontaktstycket vid givaren. Detta för att verifiera att där finns ett fel i kabeln.
Nu är kabeln åtgärdad och koden nollad.
nu har jag kod 1-1-1, men då jag startar bilen får jag direkt samma kod igen, dvs 3-1-2. höger framhjulsgivare (oregelbunden signal eller kortslutning)
Jag provkör bilen i hopp om att lampan ska släckas vid överstigande hastighet 40 Km/h, men lampan är fortfarande tänd.
Jag mäter då i kontaktstycket spänningen (ohm) till samtliga hjulgivare. VB,VF,HB och HF.
Det visar sig att VB och HF är skiftade och att det ska vara fel på Hjulgivaren vänster bak, då den visar över 2000 ohm, jag skruvar då bort däcket vänster bak och mäter givaren och då är den på 1000 ohm dvs (riktig). då jag sedan stoppar tillbaka kontakten igen så blir det samma fel 2000 ohm. Men då var det glappkontakt bak. Då jag rengjorde kontakten så blev spänningen stabil.
Jag provkörde bilen det sista jag gjorde, men lampan sloclknar inte.
(Alla givarna är mellan 1000-1300 ohm)
Lampan lyser fortfarande och ABS bromsarna fungerar inte.
Vad kan jag nu göra?
MVH/Nicklas.
Kör så de ryk...