Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pken86
#453042
Tja!

Har läst igenom de tidigare trådarna angående att koppla extraljus, men förstår inte allt ändå..
Min polare har en V40 -99 som jag tänkte koppla in extraljus på. Jag behöver nog en förklaring på lågstadienivå så jag förstår var sladdarna ska kopplas. Extraljusen är köpta på Biltema och vi har ett tillhörande set med kablar, relä och säkring.

Tacksam för hjälp...

// Patrik
av pken86
#453195
Jo, jag läste igenom den. Jag förstår hur jag ska koppla pluskabel, jordkabel och kabel till extraljusen. Däremot har jag ingen aning om var jag ska hitta en vettig koppling för kabeln till helljusen. Vill inte sätta in en strömbrytare, utan vill att dom ska gå på helljusen enbart.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#453198
Ja men det är ju detta reläet styr. Den ström du tar från ordinarie helljuset är bara styrström. Alltså bara lite ström för att få reläet att slå till när du sätter på helljuset.

Men som du kanske förstått så är de tidiga S/V 40 lite speciella då de har minusstyrning.
Användarvisningsbild
av KentJ
#464677
Eftersom V40 Fas I är lite speciell så kommer här mina erfarenheter från i söndags när min Volvo fick synhjälp.

Jag monterade två set (fyra stycken ) Biltema 42342 på deras monteringsplåt 42492 för fyra lampor.

Det passade rätt bra på den nätta V40 fronten tycker jag, bredden och täckningen i ljus blev helt suveränt bra. Dock saknar jag tryck och djup i ljusbilden så det ska i ett 75w xenonkitt i mittenparet och ett vanligt 35w xenonkitt i de på sidorna. Återkommer med intryck efter det.

Lamporna är så pass lätta att det inte behövs några toppstag, det fladdar inget, men så har jag dragit i 35mm gipsskruv i vartenda ett av skruvhålen i monteringsplåten..

I och med att +12v alltid ligger på och lamporna jordas när de tänds så koppade jag reläet parallelt över helljuslampan, har en T4:a så jag har separata lampor för hel och halvljus. Satte "strömtjuvar" (artnr 44039) på båda kablarna fram till lampan, drog dem till 85 & 86 på reläet. På 30 satte jag matningen från batteriets pluspol (med en säkring mellan förståss) och på utgången 87 drog jag en kabel till en förgrening (artnr 44034) och vidare till närmare lamporna där jag förgrenade igen. Alla skarvar täckte jag med krympslang. All kabeldragning är 2.5mm flertrådig standardkabel.

Fyra 55w lampor ger 220w total effekt, eller 18 ampere. Så jag säkrade av med en 20A säkring. Vanliga standardreläer tål 30A så det räcker med ett vanligt relä om man nöjer sig med 55w lampor. Ska man upp på 100w lampor hade det inte räckt utan då hade två reläer behövts (400w = 33 ampere), ofta funkar ett relä ett tag men så bränner man endera ihop dem så de inte släcker, eller så pajjar reläet så de aldrig tänds. Vilket som 400w kräver dubbla reläer, been there done that...

Även efter 75+35w xenon i räcker det med 20 ampere, eller ett relä. Att "översäkra" är en mycket dålig idé.

Å en bild avslutningsvis:
Bild

edit: Rättat stavfel..
av mmd021
#468216
Tjena kan inte du(unlock26) eller någon annan fixa en likadan bild fast till fas1
Jag har hittat liknande men inte i närheten av lika bra.
Din var väldigt enkel att förstå eftersom det var olika färger och du förklara vad allt var så att till o med jag som aldrig gjort nå liknande förstod på engång.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]