Eftersom V40 Fas I är lite speciell så kommer här mina erfarenheter från i söndags när min Volvo fick synhjälp.
Jag monterade två set (fyra stycken )
Biltema 42342 på deras monteringsplåt 42492 för fyra lampor.
Det passade rätt bra på den nätta V40 fronten tycker jag, bredden och täckningen i ljus blev helt suveränt bra. Dock saknar jag tryck och djup i ljusbilden så det ska i ett 75w xenonkitt i mittenparet och ett vanligt 35w xenonkitt i de på sidorna. Återkommer med intryck efter det.
Lamporna är så pass lätta att det inte behövs några toppstag, det fladdar inget, men så har jag dragit i 35mm gipsskruv i vartenda ett av skruvhålen i monteringsplåten..
I och med att +12v alltid ligger på och lamporna jordas när de tänds så koppade jag reläet parallelt över helljuslampan, har en T4:a så jag har separata lampor för hel och halvljus. Satte "strömtjuvar" (artnr 44039) på båda kablarna fram till lampan, drog dem till 85 & 86 på reläet. På 30 satte jag matningen från batteriets pluspol (med en säkring mellan förståss) och på utgången 87 drog jag en kabel till en förgrening (artnr 44034) och vidare till närmare lamporna där jag förgrenade igen. Alla skarvar täckte jag med krympslang. All kabeldragning är 2.5mm flertrådig standardkabel.
Fyra 55w lampor ger 220w total effekt, eller 18 ampere. Så jag säkrade av med en 20A säkring. Vanliga standardreläer tål 30A så det räcker med ett vanligt relä om man nöjer sig med 55w lampor. Ska man upp på 100w lampor hade det inte räckt utan då hade två reläer behövts (400w = 33 ampere), ofta funkar ett relä ett tag men så bränner man endera ihop dem så de inte släcker, eller så pajjar reläet så de aldrig tänds. Vilket som 400w kräver dubbla reläer, been there done that...
Även efter 75+35w xenon i räcker det med 20 ampere, eller ett relä. Att "översäkra" är en mycket dålig idé.
Å en bild avslutningsvis:
edit: Rättat stavfel..