Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag hittade en PDF-fil på ett Volvo-forum, kanske detta forum, där en i England (eller USA) beskriver hur man tillverkar en blink-LED för att få fram koderna. En sån byggde jag och själva beskrivningen av alla felkoder finns listade på flera ställen här på forumet. bara att leta. PDF'en hade titeln: "Volvo error code redout, 1996-1998.pdf"
Om du inte hittar den, skicka PM till mig med din E-postadress så mailar jag över den.

Så här ser i alla fall min blinklampa ut, material: 1st filmdosa, 1st momentan tryckknapp, 1st 12V LED, 3 st 0.9mm gem att använda som hankontaker att sticka in i OBD-II-kontaktens hylsor, 1,5m signalkabel med minst 3 ledare helst röd, svart + annan färg, lite krympslang att isolera lödningarna med. Stiften skall bara ha ca 10mm metall exponerade.
Bild

Jag använder den röda till (+) skall märkas "16" och alltid stickas in i hylsa 16, den svarta till jord (-) skall märkas "5" och alltid stickas in i hylsa 5 och den gröna till felkods-sladd att sticka in i den hylsa som ger de relevanta felkoderna ex.vis för Motorstyrning, ABS, Cruise Control mm. Kopplingsschema för det som är inne i dosan finns i nämnda PDF. Där står också hur man gör med tändningsnyckel och tryckknapp för att få fram / släcka felkoderna.
Bild

EDIT: Lade till " / släcka" i sista meningen.

Hoppas detta hjälper i någon mån....

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]