Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
tjena

Nu när frosten börjar komma och sånt så upptäkte jag att värmen i kupén på bilen inte är något att hurra för.
Fick sitta nästan en timme innan det ens kom någon värme ur paketet, och det var EFTER motorn hade blivit varm.
Bilen i fråga är då en 944 GLE -92 med AC, fast ACn har endel kapade rör och pumpen är bortkopplad.
Så jag satt där och vred på varenda vridgrej på ECCn utan att det hände ett skvatt..
Efter ca 1 timme med diverse felsök om någon säkring hade gått till fläkten så började imman på insidan av framrutan försvinna lite lätt.. men väldigt sakta.
Jag märker ingen skillnad på fläkthastigheten vare sig den står på läge 1 eller 5.
Har dock märkt att om man åker så kommer det värme på något konstigt vis, men står man still med motorn igång så kommer det ingenting.
Man hör iaf att något händer i värmepaketet när man vrider på olika lägen på ECCn. Så kan väl inte vara så att något är paj därinne.

Så nu vill jag höra era idéer på vad det kan vara?

EDIT: Undersökt saken lite bättre, fläktmotorn vill snurra om man ger den en liten skjuts. Sen tog jag ur den och provade sätta den direkt mot batteriet. Då jävlar snurrade den direkt.

Kan det vara fläktmotståndet som krånglar?
isf vet någon var fläktmotståndet sitter? hittade inget som såg ut som något motstånd.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det låter som ett klockrent fel på fläktmotståndet som jag tror är inbyggt i fläktkontakten.

Mvh GK
av rd350
Ta ut handskfacket så hittar du motståndet, sitter monterat rakt in i värmapaketet. Får du fart på motorn när du bankar på den har du felet i motorn. På högsta läget har du direktström och kan utesluta motståndet. Går den bara på högsta har du fel i motståndet. Finns också en grov svart kabel innanför handskfacket som det kan bli glappkontakt i (i en skarv mitt på kabeln)
Användarvisningsbild
av Ståhl
har varit ner med nästan allt som kan tänkas vara något sorts fläktmotstånd idag. Har även varit ner med fläkten och smort den lite.

Men jag kan då inte hitta något fläktmotstånd.. Och värmepaketet liknar något som jag aldrig tidigare har set..
Användarvisningsbild
av emwtur
du sade att du har ECC ?
då har du nog inte samma "fläktmotstånd" som det finns många trådar om här, utan ett slutsteg som styrs av ecc'n !
hittar inte mer info på dom scheman jag har - tyvärr....
/emwtur

update:
ladda hem http://uncubic.org/docs/volvo/electrica ... n_3_39.pdf
( visserligen för en 95:a och den är på 50 megabyte)
kopplingsschema finns på sidan 74
och om du kollar på sidan 188 så ser du hur grejorna ser ut och ungefär var dom sitter
/ds
Användarvisningsbild
av Ståhl
Jo jag har ECC

Har luskat runt lite på nätet och hittade en bild på ett fläktmotstånd som ser ut som en svart "låda" som jag har på mitt värmepaket.
Bild
Kan det vara rätt måntro?

isf, vad kan ett sådant kosta om man ska köpa ett beg/nytt?
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]