Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
FiddeUBC skrev:Du ska veta också att det väldigt snart ligger facelfit planerad på V70.
Tack. Ja, funderar på om det blir vid årsskiftet eller till sommaren. Men en V60 eller V70 FL blir det.../PH
av cyberlelle
Jag har problem med att bestämma mig om jag ska ta en S60 med D3 motorn eller T4. Jag ska ha automatlåda och då verkar det ju som om D3 :an ligger nånstans runt 0.6l i förbrukning och jag tycker mig ha sett att T4:an ska ligga på ca 0.7. D3:an är ju 15 000 dyrare i inköp plus att service brukar vara dyrare på diesel motorer. Sen är ju även skatten betydligt högre på D3:an.
Är ju även lite nyfiken på T4F, men det låter ju som om det är rätt länge tills den motorn kommer och jag är mer eller mindre klar att beställa, det enda jag inte har klart är motorvalet. Just nu så lutar det mer åt T4 men problemet är ju att den inte finns för provkörning än och det känns ju lite fel att beställa en motor som man inte har nån aning om hur den är att köra. Får väl se om jag har tålamodet att vänta till i december då säljaren trodde att han skulle få in en T4.
av Linqid
Provkörde en S60 D3 manuell idag. Om man jämför med våran TTiD känns den betydligt mer sofistikerad och ett mycket härligare ljud. Ska man klaga på något är det, som redan nämnts, att den är stendöd under 1500 varv och över 3000.

Överlag positiv upplevelse, jämför man med våran V70 är det framför allt styrningen man känner stor skillnad på som var avsevärt bättre i S60 utan att kännas allt för lätt.
Användarvisningsbild
av supersonic
Linqid skrev:Provkörde en S60 D3 manuell idag. Om man jämför med våran TTiD känns den betydligt mer sofistikerad och ett mycket härligare ljud. Ska man klaga på något är det, som redan nämnts, att den är stendöd under 1500 varv och över 3000.

Överlag positiv upplevelse, jämför man med våran V70 är det framför allt styrningen man känner stor skillnad på som var avsevärt bättre i S60 utan att kännas allt för lätt.
Låter som D3 har ett snävt register tycker jag men den har ju fått fin kritik... men 1500 varv att leka med är ju inte mycket! :lol:

Låter som denna motor passar bäst med en modern, effektiv automatlåda...
av Linqid
supersonic skrev:
Linqid skrev:Provkörde en S60 D3 manuell idag. Om man jämför med våran TTiD känns den betydligt mer sofistikerad och ett mycket härligare ljud. Ska man klaga på något är det, som redan nämnts, att den är stendöd under 1500 varv och över 3000.

Låter som D3 har ett snävt register tycker jag men den har ju fått fin kritik... men 1500 varv att leka med är ju inte mycket! :lol:

Låter som denna motor passar bäst med en modern, effektiv automatlåda...
Precis, samtidigt är det ju oftast där som normalbilisten håller sig. Men som du säger, den lirar nog betydligt bättre med en automat.
Användarvisningsbild
av V9097
supersonic skrev:Låter som D3 har ett snävt register tycker jag men den har ju fått fin kritik... men 1500 varv att leka med är ju inte mycket!
Du har åtminstone 2500 varv att använda, och om du kan leva med lite brum har du 3000 varv. Jag upplevde att D3 gick utmärkt från 1000-4000 varv. PÅ de två högsta växlarna bör man nog ha minimum 1200-1300 varv för att det farten ska öka.

Det går såklart även att varva den längre än till 4000, men det lönar sig knappast, varken i fart eller förbrukning.
av Arese
Har inte provat D3-motorn själv men på de omdömmen man läst här och i pressen verkar den ju verkligen inte passa i en sk "sports wagon" som ska vara lite roligare.I en kul bil vill man ju kunna ligga och vässa på växlarna och få utdelning för ett sådant körsätt.

T5 känns som det givna V60 motorvalet om man tänker pris/prestanda.

Mvh
Arese
av Amli
Jag har provkört S60 D5 med automat och den gjorde sig riktigt bra i S60! Men då bortser jag från torque steeringen som nästan alltid framstår vid framhjulsdrift kombinerat med vridstarka motorer. AWD bör vara en självklarthet vid val av D5.
Reflekterade på hur snålt den gick på landsväg. Var inga som helst problem att ligga under 0.6 enligt färddatorn :-)-)
av perhall
Vi får väl se om T4F kan bli en lite sportigare och roligare motor än D3. Men verkar skumt med 6,2 i EU-mix. Antar att den drar 1 l etanol och en D3 0,65 diesel (dvs T4F 30% över bränsledeklarationen, D3 20% över) så blir kostnaden för bränsle ca 9 kr i båda fallen. Men T4F slipper 4000/år i skatt så den blir ju klart billigare att ha. Antagligen ungefär samma inköpspris men kanske dieseln håller värdet bättre i andra hand.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Brainys V60

Fast om jag kollar brainy's bilder så har h[…]

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Japp det ska de vara, kan kika en dubbelgång