Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
Körde förbi min Volvohandlare idag (har kört förbi rätt ofta sista tiden) och idag så stod den där. Den nya S60:n . Svängde givetvis in direkt för att kolla om den var ledig och det var den. Tydligen så hade den precis blivit körklar och antagligen så hade nog inte nån hunnit provköra den för den hade bara gått 13 km.
Första intrycket när jag sätter mig i den är att den verkar rätt välbyggd och det känns som att det är hög kvalitet på materialet inne i kupén.

Det här exemplaret är en vit D3 automat med summum paketet och mörk inredning. När jag startar bilen så går den bara ett par sekunder innan motorn stannar utan att jag ens rört i nånting. Funderar inte så mycket på det och startar upp bilen igen för att köra ut från parkeringen. Den gick väldigt ryckigt när jag backade och även dom första meterna när jag börjar köra framåt. Sen så rättar det till sig och resten av provkörningen så beter sig automatlådan bättre och bättre (antar att eftersom att lådan är ny så håller den väl på att lära sig hur den ska bete sig).

Det jag slås av direkt är att bilen är fruktansvärt stötig. Jag har själv en V50 drivE som jag tycker är rätt så stötig, men den här är mycket stötigare än den. Jag tror att det beror mycket på att det sitter 17" däck på den plus att sportchassit ju också gör sitt till för att göra bilen stötig. Däremot så kommer det inte in så mycket vägljud i kupén ens när jag kör på riktigt grov asfalt så Volvo verkar ha gjort ett bra jobb med att isolera bort det ljudet.
Däremot så kommer det in en hel del vindbrus. Nu så utgår jag från att den här bilen inte har laminerde sidorutor så väljer man bara till det så blir man nog av med det mesta av vindbruset.

D3 motorn gillade jag verkligen starkt. Den jobbade på riktigt bra och jag tror att den har tillräckligt med kraft för att dom allra flesta ska känna sig nöjda. Däremot så är den kanske lite i törstigaste laget. Jag körde mestadels lungt och snittförbrukningen hamnade på 7.4l/100 km enligt färddatorn. Jag misstänker att automatlådan är är orsaken till detta plus att bilen ju är helt ny så det kan ju komma att rätta till sig något.

Satt och lekte lite med inställningarna och infotainment systemet lite och det kändes helt okej för mig, men jag tror att endel nog kan få problem med att navigera runt i det. Och man ska nog absolut inte pillra på det medans man kör. Det var den stora 7" skärmen som satt i och den gillade jag skarpt. Det var inte den minsta svårt att se på den trots att solen sken på den rätt så rejält. Bilen var däremot inte utrustad med GPS vilket var lite synd för det hade varit roligt att prova den med.

Slutsatsen av den här provkörningen för min del är att om jag ska köpa den här (eller V60 om frun får bestämma) så måste jag nog överväga att endast ha 16" däck och kanske till och med välja komfort chassit för i det här utförandet så var den rätt så mycket för stötig för min smak. Sen så kan det nog vara klokt att satsa på dom laminerade rutorna för att få bort vindbruset.
D3 motorn tycker jag är intressant, men jag är kanske lite tveksam till automatlådan. Men det kan ju också bero på att den inte var inkörd. Sen så kan det även vara värt att vänta på bensin motorerna som enligt Volvo ska vara både snåla och starka.

Jag tycker Volvo har lyckats tillverka en riktigt bra och rolig bil att köra och jag tror att den kommer bli en riktig storsäljare.
av xoxo
cyberlelle skrev: ....
Däremot så kommer det in en hel del vindbrus. Nu så utgår jag från att den här bilen inte har laminerde sidorutor så väljer man bara till det så blir man nog av med det mesta av vindbruset.
,,,.
Jag har laminerade rutor med vindbrus så hoppas inte på det

Förbrukning på 7,4 är Volvostandard, dieselsnåla bilar ingår inte i sortimentet :D
av Tobbev
xoxo skrev:
Förbrukning på 7,4 är Volvostandard, dieselsnåla bilar ingår inte i sortimentet :D
Å fasen, har de plockat bort de bilarna då, för sist jag kollade så hade Volvo dieslar som hävdade sig väl i konkurrensen, inklusive min egen bil.
Senast redigerad av 1 Tobbev, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Tack för en intressant rapport!
Tyvärr, får man nog säga, är nästan alla nya bilar stötigare än en äldre referensbil. Ta vilken bil som helst - Mondeo, Laguna, Merca C-klass - och man upptäcker att den nya bilen har 17 eller 18 tum samt sportchassi. Och bilen är ny, med tiden mjuknar den (t ex den jag känner som jämför sin 20-åring med en ny C-klass med sportpkt). Men jag tror att det är en utmärkt idé med komfortchassi till S60/V60. Det gör mycket större skillnad än att välja 16 tum. Dels säger alla erfarenheter från V70II att 16 eller 17 tum gör rätt liten skillnad på komfort, dels ser S60N med 16 tum rätt lattjo ut (och man blir ganska ensam om en sån). Dessutom är ju 215-50-17 en ganska "snäll" dimension för att vara 17 tum (men det är möjligt också att den hade 235-45-17).

Konstigt att de inte har GPS i bilen. Den kostar bara 9000 och är en marginell kostnad för handlaren (de betalar väl sisådär 6500 för den och borde få ut det när demobilen säljs).

Kanske ändå drygt 7 l/100 km inte är så farligt för en sprillans med automat... och en testkörning.

PH
av Linqid
perhall skrev:Tack för en intressant rapport!
Tyvärr, får man nog säga, är nästan alla nya bilar stötigare än en äldre referensbil. Ta vilken bil som helst - Mondeo, Laguna, Merca C-klass - och man upptäcker att den nya bilen har 17 eller 18 tum samt sportchassi. Och bilen är ny, med tiden mjuknar den (t ex den jag känner som jämför sin 20-åring med en ny C-klass med sportpkt). Men jag tror att det är en utmärkt idé med komfortchassi till S60/V60. Det gör mycket större skillnad än att välja 16 tum. Dels säger alla erfarenheter från V70II att 16 eller 17 tum gör rätt liten skillnad på komfort, dels ser S60N med 16 tum rätt lattjo ut (och man blir ganska ensam om en sån). Dessutom är ju 215-50-17 en ganska "snäll" dimension för att vara 17 tum (men det är möjligt också att den hade 235-45-17).

Konstigt att de inte har GPS i bilen. Den kostar bara 9000 och är en marginell kostnad för handlaren (de betalar väl sisådär 6500 för den och borde få ut det när demobilen säljs).

Kanske ändå drygt 7 l/100 km inte är så farligt för en sprillans med automat... och en testkörning.

PH
Åkte med i en S60 D5 Automat för ett tag sedan med 17" (vet ej dimension) och upplevde inte alls att den var stötig, rullade på rätt bekvämt. Jämför man med våran 9-3 med 235/45-17 som jag kom direkt i från är i och för sig det mesta bekvämt men... :wink:
Användarvisningsbild
av CabBO
Har också provkört en S60 D5 med automat och den kändes absolut inte stötig. Den upplevdes nästan lite "gungig" i stället. Personen efter mig hade tyckt likadant, men han sänkte stolen en bra bit och då blev det "stabilare" tyckte han. Som ni märker blir det mkt känslor, men stötig var den inte.
av cyberlelle

Dom 17" som satt på den här bilen hade 45 profil och det gör kanske rätt stor skillnad om man går upp till 50 profil. Ska se om nån annan handlare här i området har några andra däck så man får känna efter om det blir nån större skillnad.

Tydligen så får inte bilhandlarna själva bestämma vad dom får hem för utrustning på provbilar nu i början av lanseringen utan dom blir tilldelade bilar, men varför Volvo sätter dit en stor skärm men inte GPS det är gåta för mig med.

Nä, jag tror också att den siffran kan komma att gå ned lite med tiden..

Är inte riktigt van att använda quote funktionen här så det ser lite konstigt ut, men mina svar finns i texten..
av xoxo
Tobbev skrev:
xoxo skrev:
Å fasen, har de plockat bort de bilarna då, för sist jag kollade så hade Volvo dieslar som hävdade sig väl i konkurrensen, inklusive min egen bil.
grattis då!
av Tobbev
Tackar :roll: :-)-)
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av 3000s
Var också och provkörde en S60 D3 i går. Fantastisk bil, men blev grymt besviken på effekten. Bilen hade dock bara gått 54 mil.
Vet någon om de går med reducerad effekt de första milen?
Är det så, så får det bli en V60, de kan förhoppningsvis leverera i år . . .

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]