- tis 27 jul 2010, 23:01
#431371
Körde förbi min Volvohandlare idag (har kört förbi rätt ofta sista tiden) och idag så stod den där. Den nya S60:n . Svängde givetvis in direkt för att kolla om den var ledig och det var den. Tydligen så hade den precis blivit körklar och antagligen så hade nog inte nån hunnit provköra den för den hade bara gått 13 km.
Första intrycket när jag sätter mig i den är att den verkar rätt välbyggd och det känns som att det är hög kvalitet på materialet inne i kupén.
Det här exemplaret är en vit D3 automat med summum paketet och mörk inredning. När jag startar bilen så går den bara ett par sekunder innan motorn stannar utan att jag ens rört i nånting. Funderar inte så mycket på det och startar upp bilen igen för att köra ut från parkeringen. Den gick väldigt ryckigt när jag backade och även dom första meterna när jag börjar köra framåt. Sen så rättar det till sig och resten av provkörningen så beter sig automatlådan bättre och bättre (antar att eftersom att lådan är ny så håller den väl på att lära sig hur den ska bete sig).
Det jag slås av direkt är att bilen är fruktansvärt stötig. Jag har själv en V50 drivE som jag tycker är rätt så stötig, men den här är mycket stötigare än den. Jag tror att det beror mycket på att det sitter 17" däck på den plus att sportchassit ju också gör sitt till för att göra bilen stötig. Däremot så kommer det inte in så mycket vägljud i kupén ens när jag kör på riktigt grov asfalt så Volvo verkar ha gjort ett bra jobb med att isolera bort det ljudet.
Däremot så kommer det in en hel del vindbrus. Nu så utgår jag från att den här bilen inte har laminerde sidorutor så väljer man bara till det så blir man nog av med det mesta av vindbruset.
D3 motorn gillade jag verkligen starkt. Den jobbade på riktigt bra och jag tror att den har tillräckligt med kraft för att dom allra flesta ska känna sig nöjda. Däremot så är den kanske lite i törstigaste laget. Jag körde mestadels lungt och snittförbrukningen hamnade på 7.4l/100 km enligt färddatorn. Jag misstänker att automatlådan är är orsaken till detta plus att bilen ju är helt ny så det kan ju komma att rätta till sig något.
Satt och lekte lite med inställningarna och infotainment systemet lite och det kändes helt okej för mig, men jag tror att endel nog kan få problem med att navigera runt i det. Och man ska nog absolut inte pillra på det medans man kör. Det var den stora 7" skärmen som satt i och den gillade jag skarpt. Det var inte den minsta svårt att se på den trots att solen sken på den rätt så rejält. Bilen var däremot inte utrustad med GPS vilket var lite synd för det hade varit roligt att prova den med.
Slutsatsen av den här provkörningen för min del är att om jag ska köpa den här (eller V60 om frun får bestämma) så måste jag nog överväga att endast ha 16" däck och kanske till och med välja komfort chassit för i det här utförandet så var den rätt så mycket för stötig för min smak. Sen så kan det nog vara klokt att satsa på dom laminerade rutorna för att få bort vindbruset.
D3 motorn tycker jag är intressant, men jag är kanske lite tveksam till automatlådan. Men det kan ju också bero på att den inte var inkörd. Sen så kan det även vara värt att vänta på bensin motorerna som enligt Volvo ska vara både snåla och starka.
Jag tycker Volvo har lyckats tillverka en riktigt bra och rolig bil att köra och jag tror att den kommer bli en riktig storsäljare.
Första intrycket när jag sätter mig i den är att den verkar rätt välbyggd och det känns som att det är hög kvalitet på materialet inne i kupén.
Det här exemplaret är en vit D3 automat med summum paketet och mörk inredning. När jag startar bilen så går den bara ett par sekunder innan motorn stannar utan att jag ens rört i nånting. Funderar inte så mycket på det och startar upp bilen igen för att köra ut från parkeringen. Den gick väldigt ryckigt när jag backade och även dom första meterna när jag börjar köra framåt. Sen så rättar det till sig och resten av provkörningen så beter sig automatlådan bättre och bättre (antar att eftersom att lådan är ny så håller den väl på att lära sig hur den ska bete sig).
Det jag slås av direkt är att bilen är fruktansvärt stötig. Jag har själv en V50 drivE som jag tycker är rätt så stötig, men den här är mycket stötigare än den. Jag tror att det beror mycket på att det sitter 17" däck på den plus att sportchassit ju också gör sitt till för att göra bilen stötig. Däremot så kommer det inte in så mycket vägljud i kupén ens när jag kör på riktigt grov asfalt så Volvo verkar ha gjort ett bra jobb med att isolera bort det ljudet.
Däremot så kommer det in en hel del vindbrus. Nu så utgår jag från att den här bilen inte har laminerde sidorutor så väljer man bara till det så blir man nog av med det mesta av vindbruset.
D3 motorn gillade jag verkligen starkt. Den jobbade på riktigt bra och jag tror att den har tillräckligt med kraft för att dom allra flesta ska känna sig nöjda. Däremot så är den kanske lite i törstigaste laget. Jag körde mestadels lungt och snittförbrukningen hamnade på 7.4l/100 km enligt färddatorn. Jag misstänker att automatlådan är är orsaken till detta plus att bilen ju är helt ny så det kan ju komma att rätta till sig något.
Satt och lekte lite med inställningarna och infotainment systemet lite och det kändes helt okej för mig, men jag tror att endel nog kan få problem med att navigera runt i det. Och man ska nog absolut inte pillra på det medans man kör. Det var den stora 7" skärmen som satt i och den gillade jag skarpt. Det var inte den minsta svårt att se på den trots att solen sken på den rätt så rejält. Bilen var däremot inte utrustad med GPS vilket var lite synd för det hade varit roligt att prova den med.
Slutsatsen av den här provkörningen för min del är att om jag ska köpa den här (eller V60 om frun får bestämma) så måste jag nog överväga att endast ha 16" däck och kanske till och med välja komfort chassit för i det här utförandet så var den rätt så mycket för stötig för min smak. Sen så kan det nog vara klokt att satsa på dom laminerade rutorna för att få bort vindbruset.
D3 motorn tycker jag är intressant, men jag är kanske lite tveksam till automatlådan. Men det kan ju också bero på att den inte var inkörd. Sen så kan det även vara värt att vänta på bensin motorerna som enligt Volvo ska vara både snåla och starka.
Jag tycker Volvo har lyckats tillverka en riktigt bra och rolig bil att köra och jag tror att den kommer bli en riktig storsäljare.