NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrEko
Hej, sökt och hittat lite trådar men inte hittat just det jag söker..
Vi har en Volvo V50 -06 med 2.4i motorn (170hk), ECC:n slutar funka vid hög yttertemperatur.
Misstänker att det är magnetkopplingen som är utsliten då den gått 17000 mil. Hörde att man kunde ta bort några shimsbrickor i magnetkopplingen för att minska avståndet, kan man göra detta på denna modell?

Jag är inte så erfaren av att meka bil men är någorlunda "bra" på det. Vi har inte sån stor lust att punga ut 5-6k som Volvo trodde att det skulle kosta, så tänkte att man kunde göra det själv...
Hur gör man, ska man ta bort hjulet och stänkskyddet för att komma åt, eller hur gör man?

Tack på förhand, är lite brådis då det är nu man behöver ECC:n som mest! :|
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag är dessvärre ingen expert på AC eller ACC och dom andra är väl ute och har roligt. :-/O/ :)

Jag har en länk som kanske kan ge dig hjälp. Den är inte för just din bil men jag tror det där med schimsning av magnetkopplingen är sak samma på alla bilar med kylkompressor.

http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... a&start=15

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Noggrannhet är A och O i allt för att slutresultatet skall bli bra, gäller alltid. :)

Om du blir osäker så ställ frågor igen så att du får vägledning.

Mvh GK
av MrEko
Hej, hur ska jag gå tillväga nu? Behöver jag ta bort båda remmarna, eller bara den lilla?
Jag mätte till att mellanrummet var 0.8mm så det är antagligen magnetkopplingen det är fel på.
Men har ni några tips på hur man får loss magnetkopplingen, man måste hålla emot någonting annars snurrar den bara, tips tack!

Bilder på hur det ser ut:
Bild

Bild
av MrEko
Jahapp.. fattar inte hur man lyckas..
Gjorde som dom andra och stoppade i 3 st m5 bultar för att kunna pressa ut kopplingen, läst att det brukar gå tungt så jag fortsatte, ena skruven gick av..så nu sitter den där och man kan inte köra bilen, då skriven sitter så långt in.
Man kan ju borra ut den men hur ska man då få av kopplingen sen? fattar inte hur alla andra kunde lyckas...
av MrEko
Valt att lämna in den istället, skulle kosta runt 3k om vi har tur.. bäst så innan jag förstör mer som jag har en tendens att göra :-)-)
av frippe87
Lämnade in min på avantia/mekonomen i huddinge, dom tog 2477 för o shimsa om samt fylla på ac. Kul att det bara sitter en shimsbricka på volvo, så nästa gång blir det byte av kompressor...... Hoppas detta fel inte dyker upp igen! Någon som vet varför/hur detta fel uppkommer?
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]