Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.
Jag håller på att laga min farsas 850 efter att aggregatsremmen gått av. Efter att ha bytt båda löphjulen och monterat remmen så startade jag bilen och hörde något metaliskt slammer som och såg att spännaren slog, jag antar att det är den som är slut? Men tänkte posta här och se om nån annan kanske varit med om något liknande ifall det inte är spännaren det som är felet. Farsan tror stenhårt på att det är servopumpen som fått sig en tryckare när remmen small av. Tacksam om någon kan säga ifall spännarna brukar vara så här när dom är slut eller ifall jag ska söka felet på annat håll.

MvH Johannes
lite ska spännaren rörasig.
den spännaren du har ska plockas isär o smörjas på vissa servicar, är det gjort?
Det är ovanligt att en rem går av utan anledning, ofta är rem brott bara ett följdfel
Japp remmen var rätt dragen.
Spännare rörde sig rätt mycket därför jag tror det är fjädern det är fel på. Rätt säker på att spännaren inte är smor på 5-6 år, vet ju dock inte hur lång intervallen är för att smörja den heller men kan ju gissa på att det gått rätt så mycket för lång tid där.
Tänkte prova med en annan remspännare imorgon då en kompis har en som han plockat av nån gamal motor han skrotat.
Men hur känns den i fjädern när du spänner upp den för att byta rem?
Det är rätt "hyffsad" kraft i fjädern.
Känn om spännaren glappar i sidled när remmen är loss. Gör den det ska du byta den direkt. Det har hänt att remmen hoppar av inåt och trasslar in sig i kamremmen, det vill man inte...

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]