Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av usling
Hej Folk.
Nya bekymmer. Jag skulle byta bromsslang vänster fram på min S 70 -00. Naturligtvis så drog jag sönder kopplingen mellan bromsslang och bromsrör så det var bara att byta rör också. Nu till problemet. Efter jag luftat systemet så sjunker nivån i bromsvätskebehållaren. Jag kan inte upptäcka nån läcka vid någon av kopplingarna. Kan jag ha tryckt bromspedalen för långt ner så packningarna i huvudcylindern har "vänt"? Men vart tar bromsvätskan vägen då?
Usling
av usling
Det är väl inte så troligt i och med att jag precis hade hållit på med bromsarna. Nu har det hållit sig lugnt i ett par dar, vi får väl se vad som händer, jag ska snart byta bromsslangen på höger fram. Ska bara konstruera ett luftningsverktyg så att jag slipper pumpa med bromspedalen.
Usling
av *pettson*
usling skrev:Det är väl inte så troligt i och med att jag precis hade hållit på med bromsarna. Nu har det hållit sig lugnt i ett par dar, vi får väl se vad som händer, jag ska snart byta bromsslangen på höger fram. Ska bara konstruera ett luftningsverktyg så att jag slipper pumpa med bromspedalen.
Usling
Annars passerar du biltema, satsar 700 spänn och har ett utmärkt verktyg som gör att du sköter dej själv. Gillar du inte biltema`? Köp samma verktyg vart du önskar till högre pris.
Verktyget är iallafall överlägset.
19-1271
av nypa00
usling skrev:Det är väl inte så troligt i och med att jag precis hade hållit på med bromsarna. Nu har det hållit sig lugnt i ett par dar, vi får väl se vad som händer, jag ska snart byta bromsslangen på höger fram. Ska bara konstruera ett luftningsverktyg så att jag slipper pumpa med bromspedalen.
Usling
Eller så skaffar du en sådan här, http://www.luftman.se/
Finns på Mekonomen för runt 170spänn.

Smidig att använda om man inte kan få hjälp av någon vid luftning av bromsarna.
av usling
Tack för tipsen.
Biltemas verktyg kräver tryckluft och när jag nu inte har kompressor så blir det lite dyrt med både kompressor och verktyg.
Jag har gjort nåt liknande mekonomens verktyg men där jag kopplar slangen till en liten avfettningsspruta där man pumpar upp tryck med ett handtag. Jag ska bara kolla så att det ger nog med tryck. Det behövs ju inte så högt tryck.
Usling.
av fraazze
hej.. ett litet tips är att du konstruerar en slang med ett lock på ena sidan som passar på bromsvätske behållaren och en bilpumpsventil på andra sidan slangen.. sen tar du ett däck med luft i sen sätter du i ventilen på däcket och skruvar locket på behållaren och låter luften sköta resten.. billigare än så kan du inte komma undan.. krånglig förklaring kanske men tror du komma fatta principen. :lol:

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]