- tor 08 jul 2010, 10:46
Men det räcker ju att du lär dig köra "bättre" för att komma ner i de siffrorna som du vill. Inte alltid bilen som inte motsvarar förväntningarna.
Moderator: Moderatorer
Kluster skrev:Körstilen spelar ju roll här. På dieslar bör man växla innan 2000 varv och nyttja vridmomentet. På S/S DRIVe (vet ej hur det är med D2) har jag för mig att det även finns en växelindikator?Jo jag har växelindikator... har kört ca 500 mil nu med min D2 och ligger forfarande lite högt på förbrukningen.
Kangas1000 skrev:Prova att laborera lite mer med växlingarna. På min 1.6D (5 vxl man) MY 2007 har jag kunnat konstatera att den går snålast enligt följande: 50 km/h 3:an, 70 km/h 4:an och 90 km/h 5:an. Vid 90 km/h kan det dock vara gynnsamt att växla ner till 4:an vid branta och långa motlut. Vid varvtal under ca 1750 rpm ser det enligt färddatorn ut som att förbrukningen drar iväg. De MY2010 som jag kört har dock haft en lite annan karaktäristik, med dessa har jag kunna ligga neremot 1500 rpm och forfarande på låg förbrukning enligt färddator.Kluster skrev:Körstilen spelar ju roll här. På dieslar bör man växla innan 2000 varv och nyttja vridmomentet. På S/S DRIVe (vet ej hur det är med D2) har jag för mig att det även finns en växelindikator?Jo jag har växelindikator... har kört ca 500 mil nu med min D2 och ligger forfarande lite högt på förbrukningen.
Däremot verkar den ligga ganska jämt i förbrukning. Men 0.52/mil har jag kommit ned i som lägst!
Det är jag inte nöjd med... i mina papper står det 0.43 blandad körning.. men jag är sällan nere under 0.4 på 90 väg.
Hur ska man då komma ner i snitt på 0.43?
Nåja jag har 500 mil kvar tills motor och sånt börjar rulla lättare enligt mina källor.. inte vet jag om det stämmer!?
1.6 driven verkar ha varit den som man skulle ha köpt.. inte bara fluktat efter den nyaste modellen som jag gjorde!
NorskV50D2 skrev:Stemmer det ikke også at man slipper skifte katalysatoren på en D2 ved 120 000 km-service? Leste det i Teknikens Värld her forleden. Kat-en som er i Drive er ikke selvrensende på samme måte - eller noe...Du menar partikelfiltret ? Jag har beställt en D2 och sökt svaret på denna fråga. Var inne på Bilia i fredags och frågade en säljare där om det, han trodde det men var inte säker. Verkstan hade precis gått hem så han kunde inte kolla med dom. Han hade innan jobbat hos Ford och visste att dessa med samma motor hade tagit bort bytet vid 12000mil för bilar levererade efter ett visst datum första halvåret 2009. Någon som har en D2 och kan kolla i serviceboken ?
Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]