NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sand3rs
Men det räcker ju att du lär dig köra "bättre" för att komma ner i de siffrorna som du vill. Inte alltid bilen som inte motsvarar förväntningarna.
av chals
"Volvo själva säger att den egentligen inte är ordentligt inkörd förrän man kommit upp till en 4-5 000 mil. "

Hvor sier Volvo dette?
av kerfuffle
Jag beställde en V50 1.6d S/S eftersom den har lägre RSV-pris (förmånsvärde) än D2, och i alla fall på papperet drar mindre. Intressant att det skiljer lika mycket på landsväg som i stan mellan varianterna enligt certvärdena, det är ju svårt att förklara enbart med S/S. Jag tog de lättrullande ful-däcken (15'' fälg) för att köpa hela konceptet, däcken är ju en viktig del som lätt glöms bort, inget som säljaren upplyser om i alla fall. Jag tror mig om att köra ganska ekonomiskt, även om det inte märks på min nuvarande V50 flexifuel. Jag får bilen om ett par veckor, ska bli spännande att se vad jag kommer ner i. Att inkörningen skulle ha någon större betydelse tror jag inte på förresten, i alla fall inte efter 200 mil.
av Kluster
Körstilen spelar ju roll här. På dieslar bör man växla innan 2000 varv och nyttja vridmomentet. På S/S DRIVe (vet ej hur det är med D2) har jag för mig att det även finns en växelindikator?
av kerfuffle
Efter ett par dagar i min V50 1.6d S/S ligger jag på 0.46 enligt färddatorn, mest jobbpendling i Göteborgstrafik. Vid snålkörning i väldigt snäll trafik går det faktiskt att komma under 0.4 medel, men det sticker förstås om man tappar flytet. Nästa vecka kommer trafiken igång på allvar, så då lär det ju gå sämre. Fast man får ju mer nytta av start/stopp då. :D
Användarvisningsbild
av NorskV50D2
Stemmer det ikke også at man slipper skifte katalysatoren på en D2 ved 120 000 km-service? Leste det i Teknikens Värld her forleden. Kat-en som er i Drive er ikke selvrensende på samme måte - eller noe...
av Kangas1000
Kluster skrev:Körstilen spelar ju roll här. På dieslar bör man växla innan 2000 varv och nyttja vridmomentet. På S/S DRIVe (vet ej hur det är med D2) har jag för mig att det även finns en växelindikator?
Jo jag har växelindikator... har kört ca 500 mil nu med min D2 och ligger forfarande lite högt på förbrukningen.
Däremot verkar den ligga ganska jämt i förbrukning. Men 0.52/mil har jag kommit ned i som lägst!
Det är jag inte nöjd med... i mina papper står det 0.43 blandad körning.. men jag är sällan nere under 0.4 på 90 väg.
Hur ska man då komma ner i snitt på 0.43?

Nåja jag har 500 mil kvar tills motor och sånt börjar rulla lättare enligt mina källor.. inte vet jag om det stämmer!?
1.6 driven verkar ha varit den som man skulle ha köpt.. inte bara fluktat efter den nyaste modellen som jag gjorde!
Användarvisningsbild
av mugge
Kangas1000 skrev:
Kluster skrev:Körstilen spelar ju roll här. På dieslar bör man växla innan 2000 varv och nyttja vridmomentet. På S/S DRIVe (vet ej hur det är med D2) har jag för mig att det även finns en växelindikator?
Jo jag har växelindikator... har kört ca 500 mil nu med min D2 och ligger forfarande lite högt på förbrukningen.
Däremot verkar den ligga ganska jämt i förbrukning. Men 0.52/mil har jag kommit ned i som lägst!
Det är jag inte nöjd med... i mina papper står det 0.43 blandad körning.. men jag är sällan nere under 0.4 på 90 väg.
Hur ska man då komma ner i snitt på 0.43?

Nåja jag har 500 mil kvar tills motor och sånt börjar rulla lättare enligt mina källor.. inte vet jag om det stämmer!?
1.6 driven verkar ha varit den som man skulle ha köpt.. inte bara fluktat efter den nyaste modellen som jag gjorde!
Prova att laborera lite mer med växlingarna. På min 1.6D (5 vxl man) MY 2007 har jag kunnat konstatera att den går snålast enligt följande: 50 km/h 3:an, 70 km/h 4:an och 90 km/h 5:an. Vid 90 km/h kan det dock vara gynnsamt att växla ner till 4:an vid branta och långa motlut. Vid varvtal under ca 1750 rpm ser det enligt färddatorn ut som att förbrukningen drar iväg. De MY2010 som jag kört har dock haft en lite annan karaktäristik, med dessa har jag kunna ligga neremot 1500 rpm och forfarande på låg förbrukning enligt färddator.

Körstil inklusive val av växel har helt klart betydelse, när makan sitter bakom ratten går det år 5-10% mer bränsle trots att vi båda kör ungefär lika fort. En annan sak att tänka på är att det kan skilja från bil till bil. I tjänsten är jag mest hänvisad till hyrbil och samma modell verkar kunna skilja 5, kanske uppemåt 10% i förbrukning.
av HenkeG
Hej,
Jag har en V50 drive -10 utan start/stopp... Har kört 1300 mil och förbrukningen enligt färddatorn ligger på 4,5 i snitt... den verkliga förbrukningen ligger på lite mer.
Under vintern visade färddatorn också 4,5, men den verkliga förbrukningen var ca 5,5 förmodligen för att bränslevärmaren gick för fullt!
Jag kör 50/50 stadstrafik och landsväg...
av midnightrambler
NorskV50D2 skrev:Stemmer det ikke også at man slipper skifte katalysatoren på en D2 ved 120 000 km-service? Leste det i Teknikens Värld her forleden. Kat-en som er i Drive er ikke selvrensende på samme måte - eller noe...
Du menar partikelfiltret ? Jag har beställt en D2 och sökt svaret på denna fråga. Var inne på Bilia i fredags och frågade en säljare där om det, han trodde det men var inte säker. Verkstan hade precis gått hem så han kunde inte kolla med dom. Han hade innan jobbat hos Ford och visste att dessa med samma motor hade tagit bort bytet vid 12000mil för bilar levererade efter ett visst datum första halvåret 2009. Någon som har en D2 och kan kolla i serviceboken ?
Jag skall ställa frågan igen när min "egen" (väldigt kunnige) säljare är tillbaka nästa vecka.
Men jag har svårt att tro att det skulle vara någon skillnad mellan D2 och Drive här.
Vet du vilket nummer av Teknikens Värld du läste detta ?

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]