Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varje gång man startar, helst när den e varm, samt när den står på tomgång kommer det (blå) oljerök ur ändrör.
Motorn har gått 34k mil, dax att slänga den och sätta i en annan?
MrTurbo skrev:Varje gång man startar, helst när den e varm, samt när den står på tomgång kommer det (blå) oljerök ur ändrör.
Det verkar som om du får in olja i förbränningsrummen.

Gör ett kompressionsprov tillsammans med en kunnig mekaniker som är duktig på att tolka sådana prov.

Mvh GK
gnestakalle skrev:
MrTurbo skrev:Varje gång man startar, helst när den e varm, samt när den står på tomgång kommer det (blå) oljerök ur ändrör.

Gör ett kompressionsprov tillsammans med en kunnig mekaniker som är duktig på att tolka sådana prov.

Mvh GK
Driver du med mig?
Ett komprov kan jag göra själv.
Frågan är om det är ventiltätningar, Kolvar / kolvringar eller vevhusvent som strular.
Om någon här råkat ut för liknande bör ju kunna veta lösningen.
av *pettson*
MrTurbo skrev:
gnestakalle skrev:

Mvh GK
Driver du med mig?
Ett komprov kan jag göra själv.
Frågan är om det är ventiltätningar, Kolvar / kolvringar eller vevhusvent som strular.
Om någon här råkat ut för liknande bör ju kunna veta lösningen.
Om du är kapabel att utföra provet (leak down test med kompressionster) och tolka detsamma på korrekt sätt så varför fråga? Då kan du en hel del om svaret.
Snackar vi ett vanligt kompressionsprov eller är det något annat ni far efter nu?
Kolla om det är jämn komp på alla cylindrarna är ju inget komplicerat direkt. Finns
det en vidareutveckling på det? ?:-/

Och dessutom, om alla svar skall vara "Åk till en verkstad och .... " så är ju hela vitsen med ett forum totalt borta. :roll:

Frågan kvarstår: Vad beror röken på? Via sökfunktionen hittade jag en tråd med samma "lösning" som här men även
lite annan info, dock inget svar på om det var lösningen. Några här måste väl skruva bil själva eller kör alla till en verkstad?
av *pettson*
MrTurbo skrev:Snackar vi ett vanligt kompressionsprov eller är det något annat ni far efter nu?
Kolla om det är jämn komp på alla cylindrarna är ju inget komplicerat direkt. Finns
det en vidareutveckling på det? ?:-/

Och dessutom, om alla svar skall vara "Åk till en verkstad och .... " så är ju hela vitsen med ett forum totalt borta. :roll:

Frågan kvarstår: Vad beror röken på? Via sökfunktionen hittade jag en tråd med samma "lösning" som här men även
lite annan info, dock inget svar på om det var lösningen. Några här måste väl skruva bil själva eller kör alla till en verkstad?
Vad är vitsen med att fråga då om man kan allt och svaren inte faller en på läppen?
Den som svarar kan inte ha en susning om att du har tillgång till utrustning och kunskap att använda och tolka den. OCH av ditt svar att döma så är du inte särskilt insatt i vad ett kompressionsprov kan utvisa?
Vad är ett *vanligt kompressionsprov* för dej?
För mej är det ett leakdown test som jag skrev förut. Alltså kompressionstest, kall motor, varm motor, motor tätad med olja i cylindrarna. De svar du får fram kommer att berätta för dej hur den tätar kall, varm, samt med olja som tätning.
DET i sin tur berättar för dej hur sliten din motor är, skillnaden mellan kall och varm berättar hur spelet är i motorn. Hur den tätar med olja kommer att berätta om den är skapligt tät varm eller om den så börjar bli oval eller trattformad. Den kommer också att berätta om det är nederdel eller överdel som inte tätar, om det föreligger ett fel alls just där. Men allt det här visste du säkert redan eftersom du tyckte det var enkelt?
Är lite trött på att folk svarar med en variant av *visste jag väl, kan själv så det så..* Vore man som frågeställare så otroligt kunnig så fanns det ju heller inget att fråga om eller hur, menar varför fråga om nåt man vet? Och ju mindre info du som frågeställare kastar in, ju mindre precist kommer du att få till svars.
Det är inte så att man via datorn kan förmedla 20års mek kunskap inklusive utbildningar och erfarenheter så du kan göra snabbkursen och lätt kan hämta svaret på 5 minuter gå ut och göra en perfekt bedömning, allt är inte glasklart och svart eller vitt. En del saker måste tolkas. Ibland är det bättre att göra som det sagts. Gå till en verkstad du litar på, få ett SÄKERT svar. ELLER så är det att börja från början och läsa in sej i ämnen och konstruktioner för att sen gå ut och göra saker och ting.

Men vad kan ge dej rök? Tja.. bränsle eller olja..
Eller en kombination. Hur var senaste avgastesterna? Hur går den? Drar den mycket bränsle? Är tomgången okej om den inte drar olja. Drar den olja annars? När fick vevhusventen senast en översyn? Är den överfylld? Har den varit överfylld? Sitter flamfällan kvar? Ja.. det är väl några saker VI skulle behöva veta innan VI kan ge dej ett svar som kanske faller på läppen? Men inte ens då.. är det garanterat det felet.
Nice nu börjar det likna något. 8)

Ett vanligt komp prov för mig är det man gör hemma i garaget då man håller en mätare för tändstiftshålet medans någon vrider på nyckel.
Tre varv i var hål och sedan skall mätvärden vara så jämna som möjligt. Men okej, det går att göra på många vis då och eftersom jag inte
tänker lägga några större pengar på just felsökning är ju verkstäder att undvika för ett mer ingående kompressions prov.

Motorn har gått 34k mil som sagt, vi har haft den sedan mätaren stod på 24k och jag har bytt olja/filter var 1000 > 1200 mil luftfilter / tändstift varannan gång. Skruvat bilar / motorer (Jag hade MEKANO när jag var liten :lol: ) i typ 20år så helt väck på hur det funkar är jag faktiskt inte. Det BRUKAR finnas vissa standard fel som ofta dyker upp på samma modeller och det var ju där jag var ute efter en lösning. Otroligt om jag har den enda 850 som ryker blått (alltså OLJA). :) Ja den drar olja med, men det beror även på den trasiga packboxen bakom svänghjulet.

Hur den går? Som att sparka en död gris i röven. Slö a´la stendöd men det har den alltid varit och en 144 hästars container lär ju vara i den klassen. (Allt är relativt) :roll: Avgasprov på bes har alltid vart okej, den drar gärna 1>1,2 liter bensin milen (mustangen drar minst det dubbla så har inte klurat så mycket på om det är bra eller inte) tomgång okej, vevhusvent har jag aldrig ens tittat på. Ingen överfyllning så länge jag haft den, flamfällan har jag inte heller kollat någonsin.

(Som ni förstår är det en ren bruksbil som bara skall fungera, har den inte för att den är snygg eller rolig utan för att den är säker och familjevänlig. :mrgreen: )

Men som jag sammanfattar det hela: jag kollar vevhusventen och famfällan. Kontrollerar även kompressionen på mitt "enkla vis" så den i vart fall är skapligt jämn på alla cylindrar. Tackar för visat intresse och återkommer troligen. :wink:

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]