Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#423414
timebandit skrev:Hej på er.

Jag har lite nya problem med min Volvo V70 GLT 1998, B5254S 20V.

När jag skall göra snabba accelerationer för omkörning osv så går allt kanon fram tills jag når 3000rpm. Då blir motorn slö och vill inte riktigt varva tillräckligt snabbt, känns som motorn motar bilen istället för att ge mer. Blir nästan stopp men fortsätter man gasa så går det långsamt upp.

GLT'n har ju sitt "extra" vid runt 3000rpm men detta har helt försvunnit nu. I övrigt om man inte behöver göra snabba accelerationer över 3000rpm så verkar bilen gå kanonbra.
Har bytt till en annan LMM för andra problem. Antar att jag får prova att montera tillbaks den defekta å se om det hjälper.

Men om det INTE hjälper, vad är det som kan ge mig sådana här symptom?

Samma här, inte alls samma tryck i motorn som förr, tyckte allt börja förra året efter min årliga service,allt som är bytt är ,tändstift,tändkablar,fördelare,rotor,bränslefilter,luftfilter,oljefällan enligt "pettsson", rengöring av spjällhus,lånade polaren LMM med samma art nr och ingen skillnad, vet fan inte vad jag mer kan göra men trött är den, S70 GLT 97;a 21400mil.......??????
Har ett små ryckande som känns vid gaspådrag samt ibland vid jämnfart, förr drog man den till ca 160 km/h på treans växel men nu orkar den inte riktig dit, taaaaar lång tid mot förr............ ?:-/
Fick en tanke nu om bränslefiltret som är köpt på biltema, kan det vara fel på ett sånt ???
Spjällägesgivaren har jag läst om att är den trasig så går ej motorn att starta så den kan det väl inte vara ???
Däremot har ecc börja krångla förra sommaren isamma veva som allt började med slöhet vid riktig varmt väder, lamporna blinkar rött på ecc knapparna i ca 20sek, kana det ha med slöheten att göra på motorn, blir tokig snart, haft bilen i 11år och är i mycket fint skick men börjar fundera att byta bort min gamla trotjänare.....snyf.......... :oops:

//Kensy
#423428
honda skrev:[quote=
Spjällägesgivaren har jag läst om att är den trasig så går ej motorn att starta så den kan det väl inte vara ???
Däremot har ecc börja krångla förra sommaren isamma veva som allt började med slöhet vid riktig varmt väder, lamporna blinkar rött på ecc knapparna i ca 20sek, kana det ha med slöheten att göra på motorn,

//Kensy
[/quote]

Altså, min bil visade ju att spjälläges givaren strulade, därföt byttes den, å bilen gick, men den gick i något nödläge . Tomgången svajjade, den växlade konstigt (aut.) å den orkade inte som den ska. Sen att problem med ecc n skulle göra att bilen känns orkeslös har jag väldigt svårt å tro, men jag e heller ingen expert. Altså, detta beror ju på hur mycke pengar du e villig att lägga på bilen, å hur mycket ideer du har på va felet kan vara: Varför inte prova med en ny spjällägesgivare ca 570kr på autoexperten,allefall till 850 n), eller om ngn skrot kan sälja dig endast givaren och inte hela spjällhuset, eller om du känner en vänlig själ med liknande bil så du kan prova dennes givare en snabb sväng?
#423484
Bilens värde ligger väl på ca 20000kr så inte tänker jag lägga ner stora pengar på felet.
Ganska sjukt igentligen för bilen är i bra skick annars..............blir nog ett byte inom en snar framtid,
orkar inte leta efter felet som jag aldrig kommer att hitta känns det som, bara att åka och leva med felet..... :-(O)

Problemet är förstås om det kommer[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

Vi tar det enklaste först, det som Haynes kal[…]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]