- tis 29 jun 2010, 13:06
#422824
Hej.
Råkade i feb ut för att bilen dog för mig under körning.
Fick då tipset om att det var bränslepumpen. När en annan kille kollade, upptäckte han att det med största sannolikhet inte var bränslepumpen iaf så den byttes aldrig.
Däremot hade han av fördelarlocket och skrapade lite, därefter startade bilen med starthjälp.
Den har gått fram till i söndags utan någon indikation på att vilja dö igen.
I söndags hände samma sak igen, mitt i en korsning förstås ;)
Idag har vi bytt fördelarlock och rotor, samt dragit åt lambasonden, det var tydligen lite glapp.
Så, med lite starthjälp startade bilen, men medans jag stod där och varvade upp den så hände samma sak igen.
Lambdalampan blinkar till och ett par sekunder senare tvärdör den. Ingen varning, inget rosslande eller bluddrande. Den bara dör. Varvräknaren sjunker som en sten. Idag gick den dock att starta igen direkt utan starthjälp.
Vet inte om det har något med saken att göra, men lampan blinkade till runt 1500 varv och den dog när den var uppe i 2000 varv. Hade dock dessförinnan varvat upp den till 4000 varv utan någon indikation.
Kan det vara så att det inte är värdena som har stabiliserats efter byte av fördelarlock och rotor? Tänker på lamdalampan. Att felet egentligen är åtgärdat nu, men att den fortfarande fick fel värde?
OM det skulle inträffa igen, vad skall jag då kolla på nästa gång?
Lambdan byttes för 3-4 år sedan, volvo original.
Tacksam för svar, Ulrika
Råkade i feb ut för att bilen dog för mig under körning.
Fick då tipset om att det var bränslepumpen. När en annan kille kollade, upptäckte han att det med största sannolikhet inte var bränslepumpen iaf så den byttes aldrig.
Däremot hade han av fördelarlocket och skrapade lite, därefter startade bilen med starthjälp.
Den har gått fram till i söndags utan någon indikation på att vilja dö igen.
I söndags hände samma sak igen, mitt i en korsning förstås ;)
Idag har vi bytt fördelarlock och rotor, samt dragit åt lambasonden, det var tydligen lite glapp.
Så, med lite starthjälp startade bilen, men medans jag stod där och varvade upp den så hände samma sak igen.
Lambdalampan blinkar till och ett par sekunder senare tvärdör den. Ingen varning, inget rosslande eller bluddrande. Den bara dör. Varvräknaren sjunker som en sten. Idag gick den dock att starta igen direkt utan starthjälp.
Vet inte om det har något med saken att göra, men lampan blinkade till runt 1500 varv och den dog när den var uppe i 2000 varv. Hade dock dessförinnan varvat upp den till 4000 varv utan någon indikation.
Kan det vara så att det inte är värdena som har stabiliserats efter byte av fördelarlock och rotor? Tänker på lamdalampan. Att felet egentligen är åtgärdat nu, men att den fortfarande fick fel värde?
OM det skulle inträffa igen, vad skall jag då kolla på nästa gång?
Lambdan byttes för 3-4 år sedan, volvo original.
Tacksam för svar, Ulrika