Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Råkade i feb ut för att bilen dog för mig under körning.
Fick då tipset om att det var bränslepumpen. När en annan kille kollade, upptäckte han att det med största sannolikhet inte var bränslepumpen iaf så den byttes aldrig.
Däremot hade han av fördelarlocket och skrapade lite, därefter startade bilen med starthjälp.
Den har gått fram till i söndags utan någon indikation på att vilja dö igen.

I söndags hände samma sak igen, mitt i en korsning förstås ;)

Idag har vi bytt fördelarlock och rotor, samt dragit åt lambasonden, det var tydligen lite glapp.

Så, med lite starthjälp startade bilen, men medans jag stod där och varvade upp den så hände samma sak igen.
Lambdalampan blinkar till och ett par sekunder senare tvärdör den. Ingen varning, inget rosslande eller bluddrande. Den bara dör. Varvräknaren sjunker som en sten. Idag gick den dock att starta igen direkt utan starthjälp.

Vet inte om det har något med saken att göra, men lampan blinkade till runt 1500 varv och den dog när den var uppe i 2000 varv. Hade dock dessförinnan varvat upp den till 4000 varv utan någon indikation.

Kan det vara så att det inte är värdena som har stabiliserats efter byte av fördelarlock och rotor? Tänker på lamdalampan. Att felet egentligen är åtgärdat nu, men att den fortfarande fick fel värde?

OM det skulle inträffa igen, vad skall jag då kolla på nästa gång?
Lambdan byttes för 3-4 år sedan, volvo original.

Tacksam för svar, Ulrika
Att lampan med en lamdasymbol lyser betyder att det fortfarande finns felkoder att utläsa från datorn i bilen.Ibland kan det vara bränslepumpen som spökar samt strömförsörjningen till denna bränslepump eller t ex kamaxelgivaren och bränslerelä som ger upphov till plötsliga stop och nervös gång i samband med dessa motorfel.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941

http://www.nordicaudi.com/index.php?url ... 2.php&var=

http://www.troublecodes.net/Volvo/
Lampan lyser inte, utan blinkar bara till och ett par sek därefter dör den.
Den lös tidigare efter det att vi hade haft av luftmassemätaren, men den släcktes för ett par veckor sedan. Läste även då ut felkoderna som var tre st, kommer dock inte ihåg dem nu men den ena var antingen 2-3-2 el 2-3-3 och den andra har jag för mig var 3-1-3. Dessa släcktes dock och hade inte återkommit efter en veckas körning. Kan dock ha fel angående felkoderna, det var ca en månad sedan de lästes ut. Jag kan tyvärr inte läsa ut dem själv, utan måste ta mig till verkstad för att göra detta då den lilla kabeln vid socklarna har gått av.

Är kamaxelgivaren svår att byta?
Och vad mer exakt menar du med strömförsörjningen till bränslepumpen?
Reläet till bränslepumpen är bytt, det gjordes redan i mars. Det gamla var fint utvändigt, men jag bytte iaf.

Jag känner dock inte igen att den skulle ha nervös gång. När den väl går, går den bra. Jag får inga varningar, inga indikationer på att något är på gång innan lamdalampan blinkar till och då efter ett par sek tvärdör den.

Tack för svar och länkar :)
Har nu kollat på mekonomens, biltemas och skruvats hemsida, men hittar ingen "kamaxelgivare" någonstans.

På mekonomen fann jag dock en tändlägesgivare för kamaxel, är det samma som kamaxelgivare?
Artnr 14-0232101030.

En liten undran också. Bytte ju fördelarlock igår, men satte inte på skyddslocket då personen ifråga som hjälpte mig, inte tyckte det var nödvändigt. Det skall, enligt honom, orsaka mer problem än avhjälpa när det gäller smuts och fukt. Stämmer det eller skall jag sätta dit det igen? Det var inte fräscht om man säger så.

Startade bilen idag på parkeringen, och den startar fint. Varvade även upp den, och den känns helt ok, inga indikationer alls på att den vill dö. Nu skall jag försöka bestämma mig för om jag skall våga köra den eller inte.
Vet som sagt inte om jag har felkoder eftersom jag inte kan läsa ut dem.

Går det att få tag på en ersättningskabel till felsökningsdosan?

Tacksam för svar :)
850tösa skrev:Har nu kollat på mekonomens, biltemas och skruvats hemsida, men hittar ingen "kamaxelgivare" någonstans.

På mekonomen fann jag dock en tändlägesgivare för kamaxel, är det samma som kamaxelgivare?
Artnr 14-0232101030.

En liten undran också. Bytte ju fördelarlock igår, men satte inte på skyddslocket då personen ifråga som hjälpte mig, inte tyckte det var nödvändigt. Det skall, enligt honom, orsaka mer problem än avhjälpa när det gäller smuts och fukt. Stämmer det eller skall jag sätta dit det igen? Det var inte fräscht om man säger så.

Startade bilen idag på parkeringen, och den startar fint. Varvade även upp den, och den känns helt ok, inga indikationer alls på att den vill dö. Nu skall jag försöka bestämma mig för om jag skall våga köra den eller inte.
Vet som sagt inte om jag har felkoder eftersom jag inte kan läsa ut dem.

Går det att få tag på en ersättningskabel till felsökningsdosan?

Tacksam för svar :)
Nej men du kan passera en skrot och ta en dosa ifrån 92-95 års modell. Även 240, 940. Bara att koppla ur dom två kontakterna i dosan och ta med dosan. Lika enkel att montera.
Så, nu har jag fått tag i diagnostikuttag till bilen, nu skall det bara bytas också.

Bilen står dock på verkstad nu, byte av hjullager fram. Samtidigt passar de på och felsöka bilen för mig och ev byta kamaxelgivaren utifall det är den som spökar.

Tack för hjälpen :)
Senast jag stötte på en 850 med ett eventuellt påstått bränslerelä / kamaxelgivare fel var för någon dag sedan på en bensinstation där föraren stod med huven uppe och jag vid en snabb förfrågan om man kunde hjälpa till fick svaret att detta bränslerelä väntade på avkylning för så brukade bilen bete sig där den startade glatt efter en stund enligt kvinnan bakom ratten som verkade lika varm som bilen.Jag körde men undrade naturligtvis vem av dessa två som svalnade först. :D
Jag sällar mig till dem som numera kan ståta med att bilen har bytt kamaxelgivare......

Hade två felkoder tydligen, dock vet jag inte numret på dem. Den ena var iaf på kamaxelgivaren så det blir till att byta den.
Sedan hade jag en gällande hastighetssignal, men han sade att det kunde bero på en abs som inte alltid gav rätt info, så den kommer jag nog leva med.

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]