Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Topgun
Hej.............

-Jag håller på åh River ner......................
för att byta Topplocks packning..... ^^

Varför limmar man Kam-axelkåpan???? -Istället för den gamla hederliga packningen............??
-Skall man inte "efter dra" Toppen sen.........???? Som man gjorde förr??
Då är de ju Kam-axelkåpan som ska lyftas på igen....för att komma åt bultarna! -De är ju inte så smart.......
för då har den väl "sats sig" misstänker jag? Eller "efter drar" man inte på v-70??-Är de så de är tänkt?

:D ?:-/
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Toppbultarna (original) är inte stumma och ska således inte efterdras. Det är sträckbult, och när man dragit dem enligt föreskrifterna så behöver man inte göra nåt mer åt dem. Och packning till överdelen på toppen kan man inte ha pga att den skulle behöva vara väldigt tunn pga konstruktionen. Limmet håller dessutom bättre än en packning.
av Topgun
-Tack för ett "klockrent" svar........ :lol: :lol: :lol:
Är de bara Volvo som säljer de där "limmet" ??

-Har inte sett de övriga Tillbehörs butikerna sälja de......

Hörde att 'Toppen skulle dras med 20Nm.....
-Stämmer de......?
av *pettson*
Kåpan kan inte ha nån packning eftersom du har dina kamaxlar direktlagrade där i. Det är inte som t.ex 240 där kamaxlarna är lagrade i toppen i separata lager och en kåpa sätts ovanpå. På vitblocks serien är ena halvan av lagret toppen, andra halvan är locket. Därav att locket ska vara stumt monterat. Det gör att endast lim fungerar. Limmet finns tyvärr endast hos volvohandlaren. Använd limmet TUNT, är du osäker på hur mycket tunt är så använd en miniroller av skumgummi. Den lämnar rätt mängd kvar.

Som sagt det är sträckbult och dom ska inte efterdras. Du har rätt i att 20Nm ska dras som ett av tre steg.

Steg 1= 20nm
Steg 2= 60nm
Steg 3= +130grader (vinkeldragning)

När allt är klart med montering i toppen och limningen av kåpan ska övre kamkåpan (locket) momentdras med 17Nm då det är lagerhalvor.

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]