Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Det låter "Sproing" ibland i bakdelen på min 855. Typ när man kör över nåt gupp , men bara ibland och när man står stilla och gungar hörs inget.
Försökte kolla fjädrarna men de ser hela ut så vitt jag kan se.
Kan det vara stötdämparna?
De känns inte helt slut men man kanske lurar sig.
Nån som hört nåt liknande eller har nån idé om vad det kan vara ?
Känns inte bra att slänga ut pengar på nya stötar och så är det nåt annat.
Den har gått 19000 mil så det kanske är dags?
Användarvisningsbild
av taxi
"Klumpen i nederkant" går ju bara att sätta på ett sätt pga styrstift, men kan man sätta fjädern fel? Har bytt fjäder idag och den låter just "sproing" nu. Tyckte också att jag inte fick på muttern lika långt under fjädersätet?
Ber om ursäkt för trådkapning, men det kanske finns en liten chans att trådskaparen har nytta av detta också?
Tack.
av bsba
Intressant, men min bakvagn är aldrig rörd och har aldrig låtit innan.
Jag har haft bilen i 10 år och det här har kommit sista halvåret.
av 240rally
taxi skrev:"Klumpen i nederkant" går ju bara att sätta på ett sätt pga styrstift, men kan man sätta fjädern fel? Har bytt fjäder idag och den låter just "sproing" nu. Tyckte också att jag inte fick på muttern lika långt under fjädersätet?
Ber om ursäkt för trådkapning, men det kanske finns en liten chans att trådskaparen har nytta av detta också?
Tack.

Jo fjädern går att sätta fel. pröva att lossa nedre fästet igen och vrida fjädern lite så den hamnar centrerat i skålen.
Användarvisningsbild
av rampitsch
Jag hade också gjort något liknande när jag bytte fjädrar + dämpare på min 850 GLT.
Så fick lyfta upp den igen och vrida lite granna på fjädern så den inte tog emot den undre fjäderskålen.

Fick trådskaparen rätsida på sitt problem?

MVH Rampitsch
av bsba
Nej , har inte hunnit lyfta bilen än för en mer ingående undersökning.
Tänkte om det var självklart att det var dämparna kunde man köpa utan att kolla först.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]