Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
hur långt har bilen rullat?
jag kör på 5/40 ca 17000mil och en hel del korta körningar men drar ändå bara ca 1l på 1500 mil.
har du kollat så det inte ryker när du drar upp oljestickan för då kan ju din vevhusvent vara lite igensatt
av Niccke
hägge87 skrev:kanske ska ta och kolla den där och rengöra den kanske ? bruka dom sättas igen lr ?
Den skall rengöras vid 16000 mil enligt serviceboken om jag inte minns helt fel. Jag gjorde ren min nu vid 25 000 mil och det fanns lite gegg där men såg väldigt bra ut. Då kör dock jag inte så mycket kortkörningar och då klarar det sig bättre från att gegga igen och jag är väldigt noga med att göra oljebyten ofta. Min 2.5 T tyckte jag drog mycket olja, Provade både att köra på den Castrol oljan Volvo häller i och bytte sedan till Mobil 1 0W-40 men den tog lika mycket ca 2-3 liter på 1000 mil, bytte nu till Elf 5W-30 och det blev en otrolig skillnad, behövde inte fylla på 1000 mil.

Kolla http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent ... motor.html
Där har du en bra beskrivning förvisso på en sugmotor men du kommer ganska långt med den. Det är rätt pilligt så se till att du har gott om tid då du skall göra det.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur läng[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

Vi tar det enklaste först, det som Haynes kal[…]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]