Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Connys70
Hej!

I min S70 så kommer ljudet från bilradion endast ut i högtalaren i den vänstra framdörren. Högtalarna i instrumentbrädan och på höger framdörr är tysta. Jag har prövat med en annan bilradio men det är samma problem.
Bak finns inga högtalare installerade. Hur kollar man att kablaget är helt? Alla kontakter verkar greppa i varandra så det är inget synbart fel. Vad kan jag göra? Bilradion är en Blaupunkt.
Användarvisningsbild
av Nexus
det kan ju vara så att tidigare ägare har valt koppla ut högtalarna på instrumentbrädan. Högtalaren i förardörren kan mycket väl vara trasig.
av Connys70
Alla sladdar är anslutna till alla högtalare. Jag upptäckte nu att när jag genom balansen vrider bort den fungerande högtalaren så hörs det oerhört svagt i de övriga högtalarna.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Connys70 skrev:Alla sladdar är anslutna till alla högtalare. Jag upptäckte nu att när jag genom balansen vrider bort den fungerande högtalaren så hörs det oerhört svagt i de övriga högtalarna.
Stäng av radion samt eventuell booster och motståndsmät mellan respektive högtalarutgång och högtalare.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av rampitsch
Jag upptäckte för ett tag sedan att min högtalare i förardörren hade gett upp. Inspekterade högtalaren och hittade inga fel, så gick på kablaget, inga fel där heller. Testade med en ny högtalare och då fungerade det. Hittade tillslut felet på högtalarelementet, tog hem det och lyckades löda ihop det som var trasigt (pilligt!).

Så kort sagt, ta med ett högtalarelement av lämplig storlek och koppla på kablarna till ett av de element som inte låter. Fungerar det tillfälliga elementet? Då är det dags att byta högtalarelement eller om man är kunnig nog, laga dem gamla.

Lycka till!

//Rampitsch
XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]