Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berggren
Tänkte höra några åsikter innan jag river... Bilen är en v70 2,5t AWD -98 inköpt i vintras. Under vintern böt jag värmepaketet i kupen pga läckage. Efter det så har det varit förbrukning av kylarvätska och nivån i expantionskärlet varierar mycket. Ingen synbar vit rök i avgaserna, inget synbart läckage från kylsystemet, inkl vattenpump och värmepaket.Ingen avgaslukt i expkärlet, inget vatten i oljan. Locket till expansionskärlet är bytt. Motorn håller jämn och fin temp.Övertrycket i kylsystemet finns kvar ca ett dygn efter det att man har använt bilen.Misstänker att i samband med det nya värmepaketet så återfick kylsystemet sitt normaltryck vilket medförde att en ev läcka i topplockspackningen uppstod. Någon som har någon annan idé...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gör ett kompressionstest för att utröna om det finns indikationer på kylvattenläckor in i förbränningsrummen.

Ditt problem kan även orsakas av luft i kylsystemet. Kolla så att locket som du bytte till har samma specar som det gamla, kanske övertrycksventilen inte öppnar som den skall.

Hoppas att mitt svar hjälper dig.

Mvh GK
av berggren
Tack för ditt svar. Det nya locket har samma spec som det gamla, blev ingen förändring vid bytet. Ang luft i systemet så tror jag inte att det är problemet. Efter det att jag böt värmepaketet så rullade bilen ett par hundra mil innan problemet med kylvätskeförbrukningen började, tempmätaren har alltid legat stabilt på mitten av skalan.Kompprov tror jag blir svårt, en ganska trubbig mätmetod enl min erfarenhet. Hur jag än vrider och vänder på problemet så så försvinner det kylarvätska och det läcker inte ut på utsidan, samtidigt så har jag inga klockrena tecken på att det skulle vara topplockspackningen. på en gammal jänkare med alutoppar för länge sedan så hade jag ett liknande fenomen. Kylarvätskan tog då vägen ut i förbränningsrummet via porer i topparnas alugjutning... ngn som råkat ut för ngt liknande på volvo?

Mvh Håkan
Senast redigerad av 1 berggren, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
kylargavlarna brukar droppa som såll i nedekant. lagom temp för att förångas vid högre temp i kylaren, ger sällan dropp, men ger med tiden gykolspår i skarvarna
av berggren
Kollat kylaren en extra gång, den är tät. Tyvärr kanske man kan säga i detta fall. Kylarvätske förbrukningen har nu tilltagit , ca 0,5 liter vid en knapp mils körning. Tempmätaren stabil, ingen vit rök, inget vatten i oljan mm mm...

Mvh Håkan
av berggren
Hej. Lyfte av toppen för ett par dagar sedan, vatteninträngning i ettans cylinder. En ny fråga dök då upp... När markeringarna för ettans kolv i TDC linjerar så är kolven inte riktigt i topp, har ca 4-5mm kvar till TDC, dvs vevaxeldrevet verkar sitta en kugg fel. Skall det vara så eller går det att montera vevaxeldrevet fel?

Mvh Håkan
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kamremmen kanske har hoppat ett hack, sånt händer.

Mvh GK
av berggren
Hej. Kamremmen har inget med detta att göra. Nu när toppen är borta så kan jag ju se,mäta när kolven är i TDC. När jag då ställer ettans kolv i TDC så stämmer inte markeringarna på vevaxeldrevet kontra markeringen blocket/oljepump...det är det som är problemet, frågan.

Mvh Håkan
av *pettson*
Det ska vara så. Vevaxeldrevet sitter på kil. Markeringarna indikerar inte TDC

Jag har hört att det går snabbare om ma[…]

Programvara V60 2017 T3

Super tack för ditt svar. I mitt fall hade de[…]

Hej Forumvänner! :-) Har nyligen införs[…]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Om du mäter tempgivaren ska du mäta &Ome[…]