Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hägge87
Hej
Har ett problem :( Min ac Har funka jätte jätte bra .. och har funkat hela dagen och helt plötsligt funka den inte längre :( Pumpen Slå inte till lixom

Mycket tacksam för svar
av patrix
Har samma årsmodell som du och min krånglade på samma sätt. Funkar, men när den gått ett tag/blir varmt funkar inte.
Magnetkopplingen behöver schimsas. Sök på det här i forumet så hittar du massa info. Man kan göra det själv om man gillar meka i trånga utrymmen :D
Jag optade att låta en kylgubbe fixa det. 3000:- gick det på. Då vakumsög han och bytte torkpatron också, vilket är vettigt att göra på ett AC-system som gått i 10 år.
av Vykan
Jag har lite av samma problem..S70 glt års 2000

Men, min AC funkar bra så länge det är under ca:22grader ute..

När det sen blir varmt ute så går den bara i några minuter för att sen stänga av helt..

Stänger man av AC´n på knappen sen, och kör omkring typ 15-30min och sätter på den igen, så funkar AC´n IGEN några minuter.. Och samma visa igen etc..

Stänger man inte av den så går den inte igång ...

Detta problem verkar bara finnas när det är "för varmt" ute.. Tips?

Jag kan vara ute o åka i timmar när det va svalt o så..Innan denna värme kom till sthlm..Då går den som den ska tror jag..Blir kallt iaf o kompressorn slår på/av åtminstone.

Chimsa? Fylla på? Den fylldes i feb09..

Eller är det nåt annat som överhettas typ?

För när den inte funkar så är det totaldött.. Sitter en i bilen o jag går ut o öppnar motorhuven..Och personen sätter på AC´n..Så händer NADA..inte ens ett litet klick..Kompressorn försöker inte ens..

Tips på bra billigt ställe att lämna in den i västerort/sthlm ?
av xxargs
läs inlägget innan din inlägg - låter precis som att magnetkopplingen behöver shimsas då spelet blir för stort för att elektromagneten skall orka dra ihop den när det blir varmt - det kan handla om 1000-delar av en mm som avgör om kopplinge smäller ihop eller inte när det ligger precis på gränsen av vad elektromagnet orka dra då kraften minskar närmast med kvadraten med hur spelet ökar i magnetkopplinge - därför är det ganska tvärt när det sluta att fungera.

.
av s60t501
du behöver inte leja bort jobbet om du har skruvat med bilar förr,"bara" att lossa en plastkåpa under kompressorn,finns många trådar om det här,hur man lossar magnetkopplingen,t.e.x....du behöver INTE lossa på kompressorn eller tömma den,du behöver inte ens lossa på remmen
av Vykan
Okej..Men om det är detta problem..Borde den inte åtminstone klicka lite och försöka gå igång då?

Händer ju NADA när det är varmt ute och den har stannat.. off--On.. ingen skillnad-inget klickar el nåt..
Användarvisningsbild
av hägge87
Min sluta fungera direkt och har ej startat nå mer .. men har varit runt 30 grader här oxå :( ska boka tid på volvo få dom chimsa om kompressorn dom ta 1000:- kr för att göra de
av xxargs
Vykan skrev:Okej..Men om det är detta problem..Borde den inte åtminstone klicka lite och försöka gå igång då?

Händer ju NADA när det är varmt ute och den har stannat.. off--On.. ingen skillnad-inget klickar el nåt..
Det är ju 'klicket' s om indikerar att magnetkopplingen dras ihop och kompressorn börja snurra igång - dras magnetkopplet inte ihop pga. för stort spel så blir det heller ingen klick liksom.

har du aldrig lekt med magneter - om inte, prova skaffa ett par neodymmagneter, se bara till att det inte blir blodvite när du exprementerar...
av Vykan
ok ok ..Jag får åka till nån AC firma o be dom göra det då..

om jag hittar nån billig "utan kvitto" verkstad nära mig
Senast redigerad av 1 Vykan, redigerad totalt 0 gånger.
Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]

De flesta kör omkring med en spricka i vindr[…]

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]