Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mcjonte
Hej!
Är jag riktigt ute om jag tror att det är höger hjullager som krånglar när man kör och det är ett brummande ljud i framvagnen (även lättare vibrationer). Ljuden var först i början bara vid hastigheter över 80 km men börjar nu vid 40. Ljudet lättar vid sväng till höger och tilltar vid sväng till vänster.
Jag bytte vänster yttredrivknut för 200 mil sedan man något gått fel då?

Tacksam för råd!
MVH Jonatan
Senast redigerad av 1 mcjonte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
mcjonte skrev:Hej!
Är jag riktigt ute om jag tror att det är höger hjullager som krånglar när man kör och det är ett brummande ljud i framvagnen (även lättare vibrationer). Ljuden var först i början bara vid hastigheter över 80 km men börjar nu vid 40. Ljudet lättar vid sväng till höger och tilltar vid sväng till vänster.
Jag bytte vänster yttredrivknut för 200 mil sedan man något gått fel då?

Tacksam för råd!
MVH Jonatan
Låter som ett klockrent hjullager

Kolla dock genom att hissa upp bilen och placera en hand på ovansidan av däcket och den andra under. vicka på däcket, du behöver inte slita, kan förresten vara lite farligt om inte bilen står på pallbock :-O) Glappar det så är det lagret

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det blir väldigt sällan glapp i den här typen av lager, men snurrar du på hjulet när bilen är upphissad hörs det rätt tydligt.
av mcjonte
Jag tror att jag fick ditt den rätt bra, bytet av drivknut var på vänster sida! Skulle det ge dessa ljud om den glappade lite inne vid lådan? Tanken har ju slagit mig men jag känner inget glapp där när jag var och drog lite i det!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
mcjonte skrev:Jag tror att jag fick ditt den rätt bra, bytet av drivknut var på vänster sida! Skulle det ge dessa ljud om den glappade lite inne vid lådan? Tanken har ju slagit mig men jag känner inget glapp där när jag var och drog lite i det!
Har du hissat upp bilen och snurrat på hjulet än :)

Mvh GK
av mcjonte
Hej alla!
Nu har jag lyft bilen och det var inget märkbart glapp i lagret dock så går det aningen trögt att snurra på samt att det är ett lättare missljud. Pettssons tips om att känna på fjädern samtidigt gav också det ett positivt resultat. Blir till att åka till biltema på tors. och skaffa ett nytt.
Oroande var att detta däck var markant mer slitet än de andra tre på bilen, alltså jätteskillnad, kan kjullagret ge detta problem eller är det något annat fel som orsakat mitt trasiga hjullager samt slitit ner däcket? Några funderingar?

MVH Jonatan
av mcjonte
Hej!
För den intresserade kan jag meddela att jag byte hö hjullager fram idag och nu låter bilen som den ska igen!
Jag är ingen supermekaniker men 2 h och 20 min för jobbet tycker jag känns helt ok. Det som behövs i lite udda verktyg är hylsa 36 med långt spärrskaft samt torxhylsa 15.
Tog biltemas lager för 550 kr och köpte nya torxbult på mekonomen för 50 kr.
Känslan är underbar när man sparar in runt 2000 kr på 2 h eget jobb!

Tack för hjälpen tidigare i denna tråd!
Jonatan

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]