Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zid86
Hej. jag har nyss bytt åt mig en 855a som ja har lite problem med. Den vibrerar när man kör den i alla hastigheter men det är värst från 60km/h upp till 90 ungefär. Precis vid 60 skakar den så man tror däck å allt ska trilla av. Jag har inte hunnit lyft upp den och kollat hjullager och fälgar men är det nån som har en idé vad de kan vara? Obalans i däcken, vinda fälgar, vinda skivor eller dåliga hjullager? den vibrerar en hel del när man bromsar kraftigt i höga hastigheter med. När man kör sakta och bromsar så liksom hugger den lite när man bromsar. Men sak vinda bromsskivor kunna skapa vibrationer även när man inte bromsar?

Tacksam för alla förslag och all hjälp.

Vill inte ställa mig å köpa massa delar till den som inte behövs bytas så vore bra å veta vad man bör börja kolla.
mvh
Användarvisningsbild
av taxi
Skeva skivor är väl möjligt? Särskilt i samarbete med trögt ok, varje varv "slår" beläggen i samma ställe på skivan=skakningar. Då skakar det ju också vid inbromsning, all slags bromsning=fram, endast vid hård bromsning=bak
av zid86
Okej. Så då borde jag kolla över bromsarna och renovera oken, byta skivor. Lär ändå fixa handbromsen så är väl lika bra att riva allt de där å kolla över det.
Kan vara en mängd fel som skeva bromsskivor, bromsok som ligger på, dålig balans i fälgar och däck, fjädrar och stötdämpare, länkarmar och bussningar, hjullager, i vissa fall dåliga motorfästen mm.Hoppas du naturligtvis visste om problemen innan du bytte dig till bilen där den förhoppningsvis blev provkörd.Det vanligaste är skeva bromskivor där du vid inbromsning brukar kunna känna om det vibrerar i bromspedalen.
av zid86
okej.. ja jag kände ju det när ja provkörde den men han som hade den sa att de bara va fälgarna som behövdes balanseras men då va inte vibrationerna lika kraftiga. dom har ju blivit värre på sistone. men de känns som de skulle va bromsarna eftersom dom hugger lite när man kör sakta å bromsar in.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]