Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejon
hej!
har en volvo 850 1994.
Den ryker när jag drar på, men endast när jag gasar på, men absolut ingenting vid normal körning. Drar även en del olja. 2 stift blir alltid oljiga alltid samma tändstift. Tog bort spridarna idag och då var det olja i insugshålet för spridarna på samma ställe som dom 2 stift som alltid blir oljiga. så det var olja där med. Även under insuget vid topplocket är det "olja" vid samma ställe där dom stiften blir oljiga.
Vad kan det vara?
MVH
Jonas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
ejon skrev:hej!
har en volvo 850 1994.
Den ryker när jag drar på, men endast när jag gasar på, men absolut ingenting vid normal körning. Drar även en del olja. 2 stift blir alltid oljiga alltid samma tändstift. Tog bort spridarna idag och då var det olja i insugshålet för spridarna på samma ställe som dom 2 stift som alltid blir oljiga. så det var olja där med. Även under insuget vid topplocket är det "olja" vid samma ställe där dom stiften blir oljiga.
Vad kan det vara?
MVH
Jonas
Kan vara många saker t.ex. topplockspackning, felaktiga ventiler, kannringar, oljeskrapringar o.s.v .

Mitt råd är att få hjälp av en kunnig mekaniker som kan tolka kompressionsprov (du bör göra ett sånt). En skicklig mekaniker kan utläsa mycket ur ett kompprov.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av sjoling
farsans 960 var exakt lika dan, när han gasade och motorn fick jobba, då rök den väldigt mycket. jag tro han bytte packningarna för ventilerna..
B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]